Kyperský Cobalt zastavil všechny lety

18.10.2018 - Evropa



Středa 17. října byla posledním dnem provozu kyperské letecké společnosti Cobalt. Stalo se tak poté, co se nepodařilo vyřešit problémy s likviditou po zastavení financování ze strany čínského vlastníka. Posledním letem byla večerní linka CO327 z londýnského letiště Heathrow, která přistála v Larnace dnes deset minut po půlnoci.


Cobalt - Airbus A319 (foto: Gerard van der Schaaf/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)

Krátké prohlášení zveřejněné na webu aerolinie uvádí: „Cobalt s lítostí oznamuje, že budou zrušeny všechny lety od 17. října 23:50 z důvodu zastavení provozu Cobalt na neurčito.“ Společnost požádala cestující, aby se ve středu nedostavovali na odletová letiště. Pro refundaci mají cestující kontaktovat poskytovatele kreditní karty nebo cestovní kancelář.

První informace o ekonomických problémech Cobalt se objevily v polovině minulého týdne, kdy kyperský server Economy Today informoval o neplnění kapitálových závazků ze strany čínských akcionářů. Podle serveru dala Čína v reakci na obchodní válku ze strany USA pokyn ke zmrazení části investic v zahraničí. Problémy měl vyřešit nový investor, poté co však jednání zkrachovala, rozhodli se vlastnící zastavit všechny lety.


Cobalt - Airbus A320 (foto: Spotter LEVT/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Zastavení provozu Cobalt postihlo řádově desetitisíce cestujících, kteří si zakoupili letenky. Kyperský ministr dopravy Vassiliki Anastassiadou přislíbil pomoc postiženým cestujícím. Cyprus Airways nabídly na každém svém letu dvacet míst zdarma pro pasažéry postižené zastavením letů. Se „záchrannými“ tarify přispěchaly další aerolinie jako Ryanair, Wizz Air či Blue Air.

Cobalt zahájil provoz 1. června 2016 s jedním letounem Airbus A320 a prvním letem na lince z Larnaky do Athén. Nová společnost chtěla zaplnit uvolněný prostor po krachu Cyprus Airways, ke kterému došlo v lednu 2015 po rozhodnutí Evropské komise o nelegální státní pomoci. Flotila Cobalt se rozrostla na šest letadel, dva Airbusy A319 a čtyři A320, a přibližně 200 zaměstnanců. Cobalt se tak stal největší kyperskou leteckou společností.

Síť Cobalt se postupně rozšířila až na 23 destinací. Společnost létala na londýnská letiště Heathrow, Gatwick a Stansted, do Manchesteru, Dublinu, Kodaně, Frankfurtu, Ženevy, Curychu, Moskvy, Bejrútu, Tel Avivu, Abú Dhabí a dalších destinací. Sloty na Heathrow, které Cobalt získal po Cyprus Airways, budou patrně jedním z nejcennějších aktiv společnosti.


Reklama Cobalt pro britské zákazníky (zdroj: Cobalt/YouTube)

Zastavení letů Cobalt je špatnou zprávou pro kyperského civilní letectví, které se pomalu vzpamatovalo z krachu Cyprus Airways. Nově vzniklým aeroliniím, vedle Cobalt také Charlie Airlines a TUS Airways, se postupně podařilo nahradit tohoto dopravce. Na linkách mezi Kyprem a evropskými destinacemi panuje silná konkurence zejména ze strany nízkonákladových aerolinií, které stlačují ceny letenek. Cobalt v této situaci se svým modelem kladoucím důraz na kvalitní služby neuspěl.

Nárůst kapacity na evropských linkách vedl k tomu, že kvůli silné konkurenci nemají méně úspěšné aerolinie dostatečně vytížené své lety. To spolu rostoucími cenami leteckého paliva vede k ztrátovému hospodaření. Cobalt je tak po Primera Air a VLM další evropskou leteckou společností, která ukončila provoz.

Témata