Kuwait Airways obnoví flotilu letouny A320neo a A350
05.12.2013 - Asie & Austrálie
Kuvajtské státní aerolinie rozhodly o modernizaci své flotily a uzavřely memorandum o dodávce letadel Airbus A320neo a Airbus A350. Kuwait Airways objednají u Airbusu celkem 25 letadel. Střednětraťovou flotilu zmodernizují patnácti letouny A320neo, dálkovou pak deseti A350-900. Dále si kuvajtské aerolinie pronajmou sedm letadel Airbus A320 a pět Airbus A330-200. Nové Airbusy budou výrobcem dodávány v letech 2019-2022, pronajaté letouny bude společnost postupně přebírat od 2. čtvrtletí příštího roku. Kuwait Airways budou nyní jednat o dalších podmínkách objednávky, finální kontrakt by měl být podepsán v příštích měsících.
Předběžná objednávka je největším kontraktem Kuwait Airways za posledních dvacet let. Modernizace flotily je součástí vládních plánů na privatizaci společnosti. V příštích třech letech chce vláda prodat investorům 35 procent akcií, dalších 40 procent akcií si budou moci koupit občané Kuvajtu. Samotný stát si chce ponechat jen pětinový podíl ve společnosti. Flotila Kuwait Airways je zastaralá, její průměrné stáří přesahuje 18 let. Součástí letadlového parku jsou dnes nepříliš ekonomické typy Airbus A310 a Airbus A340.
Kuwait Airways v současnosti provozují čtyři Airbusy A310-300 (foto: Milad A380/Wikipedia)
Otázka flotily stála i za odvoláním dosavadního šéfa Kuwait Airways v uplynulých dnech. Sami al-Nisf jednal o odkoupení pětice letadel Airbus A330-200 od indických Jet Airways. Ke koupi měla být využitá část peněz z rezervy na krytí ztrát společnosti. V reakci na tento postup kuvajtský ministr dopravy a komunikací s okamžitou platností Sami al-Nisfa odvolal a do čela společnosti jmenoval Rasha al- Roumiho.
V posledním letech Kuwait Airways postupně ztrácely své postavení. Zatímco management společnosti místo řešení problémů aerolinie zaměřoval pozornost na Iraqi Airways, na které podával žaloby po celém světě kvůli náhradě za zkonfiskované letouny a náhradní díly v průběhu irácké invaze do Kuvajtu na začátku 90. let 20. století, tak v zemích Perského zálivu vyrostla dravá konkurence, která převzala část byznysu na dálkových linkách. Spory s Irákem jsou nyní vyřešeny a vedení aerolinie může začít řešit například ekonomické výsledky. Za posledních dvacet let hospodaření Kuwait Airways vždy skončilo ve ztrátě.