KLM spolupracuje na vývoji letadla na vodíkový pohon se studentským týmem AeroDelft
27.04.2023 19:28 - Evropa
Nizozemská letecká společnost KLM Royal Dutch Airlines zahájila spolupráci se studentským týmem AeroDelft na projektu Phoenix, který se podílí na vývoji letadla na vodíkový pohon. Očekává se, že vývoj a testování tohoto letadla přinese poznatky o možnostech uplatnění vodíku v letectví, včetně konstrukce nádrží na kapalný vodík a důležitých bezpečnostních prvků.
(foto: KLM)
„Společnost KLM chce hrát vedoucí úlohu v oblasti inovací v letectví a aktivně vyhledává příležitosti k urychlení vývoje. K tomu, abychom mohli myslet jinak, je potřeba podporovat nové myšlenky a návrhy mladší generace. Nadšení a tvrdá práce společnosti AeroDelft jsou přesně tím případem,“ uvedl za společnost KLM Barry ter Voert, CXO & EVP Business Development.
Projektem Phoenix chtějí společnosti KLM a AeroDelft přispět k rozvoji vodíkové technologie a souvisejících oblastí. Ty mohou zahrnovat certifikaci, předpisy a infrastrukturu. Technologie, které jsou v současné době vyvíjeny, se stále potýkají s mnoha problémy, například s distribucí a přepravou kapalného vodíku.
(foto: KLM)
Cílem projektu Phoenix společnosti AeroDelft je sestrojit letadlo poháněné vodíkem. Projekt zahrnuje vývoj bezpilotního letounu Phoenix-Prototype, který bude sloužit jako odrazový můstek pro vývoj letounu na kapalný vodík s posádkou, Phoenix Full-Scale. Letoun Phoenix Prototype je poháněn elektromotorem na kapalný vodík a palivovými články. Tento dron již absolvoval svůj první let a přispěl ke zkušenostem AeroDelft s létáním na vodíkový pohon. Jednalo se o testování, zda dron může létat na kapalný vodík a zda jej lze ovládat ze země. Nyní tým postavil rám pro letoun Phoenix Full Scale a testuje v něm vodíkové systémy. Mezitím chce tým v roce 2024 létat se svým pilotovaným letadlem na plynný vodík a později v roce 2025 na kapalný vodík.
Tým AeroDelft je tvořen padesátkou studentů, kteří studují na Technické univerzitě v Delftu. Tým chce svými projekty prokázat a propagovat vodík jako alternativu ke konvenčním leteckým palivům.
(foto: KLM)