JAL drasticky omezí kapacitu na mezinárodních linkách
13.09.2009 - Asie & Austrálie
Japonské národní aerolinie Japan Airlines se rozhodly ve druhé polovině roku drasticky omezit nabízenou kapacitu na mezinárodních linkách. Společnost tak činí v reakci na stále slabou poptávku po letenkách ve všech cestovních třídách. Nejdrastičtěji jsou postiženy prémiové třídy. Propad výkonů ekonomické třídy pomáhají vyrovnat obchodní cestující, kteří místo prémiových tříd nyní cestující právě v ekonomické třídě. Na klíčových asijských linkách do Díllí, Singapúru a Bangkoku společnost zcela přeruší prodej míst v první třídě. Špatná situace japonského komerčního letctví se již plně odrazila na finančních výsledcích společnosti. Japan Airlines za první čtvrtletí finančního roku 2009/2010 vykázaly provozní ztrátu 639,4 miliónu euro.
Japan Airlines s novým zimním letovým řádem zastaví lety z Nagoji/Chubu Centrair do Paříže a Seoulu. O třicet až padesát procent bude snížena frekvence letů na asijských linkách, mezi které patří například spoje Tokio/Narita – Díllí, Tokio/Haneda – Hongkong, Tokio – Guangzhou, Osaka – Šanghaj nebo Osaka - Seoul. V případě poslední tratě navíc dojde k nahrazení letadel Boeing 767-300ER menšími stroji Boeing 737-800. Z dalších devíti linek zmizí v zimním období letadla Boeing747-400, jež budou nahrazena kapacitně menšími stroji Boeing 777 verzí -200ER nebo -300ER. Druhá verze se bude nově objevovat na linkách z Tokia/Narita do Los Angeles a Chicaga. JAL tak uzavřely transformaci evropských a amerických kontinentálních letů, které budou od 25. října 2009 obsluhovány letadly s nejnovějším produktem společnosti.
Výše uvedené změny jsou pouze součástí širšího plánu restrukturalizace společnosti. V rámci ozdravení aerolinií japonský ministr dopravy veřejně navrhl rozšíření spolupráce s ostatními zahraničními aeroliniemi obsluhujícími japonský trh. Jmenovitě pak byly zmíněny Delta Air Lines, které po Northwest Airlines zdědily v Asii a obzvláště na letišti Tokio/Narita poměrně silné postavení. Japan Airlines již před rokem zahájily rozsáhlé škrtání nákladů. Většina nákladových položek se tak meziročně snížila a pomohla společnosti k současnému hospodářskému výsledku. Ztráta ale byla ovlivněna především výpadkem tržeb, jež se meziročně snížily o více než 25 procent.