Italský Sky Alps má létat na dotovaných linkách do Mostaru
05.01.2024 18:00 - Evropa
Podle serveru exyuaviation.com podala letecká společnost Sky Alps nabídku na zavedení dotovaných letů místní samosprávou z letiště v Mostaru. Letiště v Mostaru potvrdilo, že dopravce splňuje všechna potřebná kriteria veřejné výzvy, kterou místní úřady zveřejnily minulý měsíc. Sky Alps by rád se svými turbovrtulovými letadly létal z Mostaru do Bari, Mnichova, Říma a Verony. Detaily by měly být zveřejněny v průběhu několika příštích týdnů. Dotace se v poslední době staly oblíbenou metodou, jak přilákat nové dopravce na letiště po celé Bosně a Hercegovině, a to nejen do Mostaru kam nedávno dotace přilákaly též Croatia Airlines s linkou do Záhřebu, ale též i do Tuzly a Sarajeva.
Společnost Sky Alps sídlí v Bolzanu v italském regionu Jižní Tyrolsko. Tři z jejích čtyř navrhovaných mostarských linek mají vést z Itálie. Předpokládá se u nich, že by je mohli využít především italští poutníci navštěvující nedalekou náboženskou památku Medžugorje. Linku do Německa by zase mohli ocenit expati, neboť v Německu žije a pracuje nezanedbatelné množství občanů Bosny a Hercegoviny.
Podle podnikatele Josefa Gostnera, který leteckou společnost Sky Alps založil, hledá dopravce aktivně nové trhy a možnosti jak svoji flotilu letadel Dash 8 nadále zvětšit. Samotný Gostner vidí budoucnost své společnosti ve vyšší přítomnosti především na trhu v Německu a Rakousku. A to nejen díky plánovaným novým linkám z Bolzana do Frankfurtu, Hannoveru a Stuttgartu.
Gostner se podle rozhovoru pro jihotyrolský deník Alto Adige snaží také například aktivně nabínout letadla Dash 8 společnosti Sky Alps k pronájmu i s posádkami pro společnost Lufthansa její regionální lety z Frankfurtu do Bolzana, Lince a Fridrichhafenu. Pro Austrian by zase mohla být tato letadla vhodná pro vnitrostátní linky z Vídně do Lince, Innsbrucku, Klagenfurtu a Štýrského Hradce. Podobně by podle Gostnera mohla letadla Sky Alps feedovat vnitrostátními linkami i italský uzel ITA Airways v Římě. Reakce skupiny Lufthansa na tyto hypotetické úvahy majitele společnosti Sky Alps však dosud není známá. Pravdou ovšem zůstává, že ani jedna ze zmiňovaných společností skupiny Lufthansa tak malým letadlem jako je Dash 8 pro 70 cestujících již nedisponuje. Nejmenší letadla jako je CRJ900 nebo Embraer E190 mají totiž kapacitu 90 respektive 100 sedaček. Proto úvahy pana Gostnera o poteciálu možné dohody s dopravci skupiny Lufthansa na méně vytížených spojích mohou smysl skutečně dávat. Zda dojde v budoucnu k realizaci těchto úvah ukáže až čas a hlavně reakce skupiny Lufthansa.
De Havilland Canada Dash 8-400 společnosti Sky Alps na letišti v Hamburku, květen 2023 (autor: Anna Zvereva, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0 )