Itálie připravuje cestu Lufthanse - snaží se zprivatizovat minoritní podíl v ITA Airways

22.12.2022 - Evropa



Italská premiérka Giorgia Meloniová schválila ve středu 21. prosince 2022 dekret o prodeji menšinového podílu ve společnosti ITA Airways. Cílem je usnadnit úplnou privatizaci státního dopravce, uvádí se ve středečním prohlášení vlády.

Podle agentury Reuters je v dekretu též uvedeno ustanovení, které určuje, že po ukončení privatizačního procesu musí většinový podíl v ITA získat jiná letecká společnost. Jinými slovy, italská vláda dala najevo, že nechce, aby dopravce koupil investiční fond. Aktuálně hlavním favoritem na vstup do společnosti ITA je tak německá Lufthansa. Fabio Lazzerini, současný generální ředitel společnosti ITA Airways, již dříve uvedl, že jednání s německou společností probíhají "ve velmi vstřícném duchu". Zájmem italské strany je rozvoj letišť v Římě a Miláně jakožto přestupních uzlů s dálkovými lety. Lufthansa není proti. Naopak, Carsten Spohr si dokáže představit italskou základnu ITA Airways dokonce jako přestupní uzel skupiny Lufthansa Group s největší nabídkou dálkových letů do Afriky a jižní Ameriky.

Zdroje z oboru odhadují aktuální hodnotu ITA Airways přibližně na 500 milionů eur. Privatizace dopravce, který v roce 2021 oficiálně nahradil ztrátovou Alitalii, se však pro italské ministerstvo financí ukázala jako problematická. Exkluzivní období rozhovorů s americkým fondem soukromého kapitálu Certares, Air France KLM a Delta skončilo v říjnu, aniž by přineslo jakoukoli dohodu, což vedlo ke znovuotevření celého privatizačního procesu. Konkurenční nabídka Lufthansy, původně ve spolupráci s rejdařskou skupinou MSC, byla koncem léta odsunuta stranou protože italským státním úředníkům neumožňovala v budoucnu ovlivňovat strategické rozhodnutí o směřování společnosti. Navíc nedávno MSC uvedla, že již o transakci nemá zájem a založí si vlastní nákladní leteckou společnost. Proto s italskou vládou vyjednává o možné privatizaci dopravce ITA Airways pouze samotná Lufthansa. Ve hře je model "Brussels Airlines", kdy by Lufthansa nejprve získala ve společnosti minoritní podíl, který posléze po etapách zvětšovala až na podíl majoritní či dokonce 100 procentní.

Ve hře však teoreticky stále zůstává možnost, že Itálie žádný podíl v ITA Airways neprodá. Podle dohody s Evropskou unií by Itálie mohla do ITA Airways ještě do konce roku 2023 vložit dalších přibližně 250 milionů eur. Po té by se ovšem musel rychle dosud ztrátový dopravce přehoupnout do zisku, jinak by mu hrozil postupný úpadek a zánik, čehož si jsou italští státní úředníci dobře vědomi.

Samotná společnost ITA Airways pokračuje v plánech razantního navýšení flotily příští rok a tak mezitím oznámila tyto dvě nové dálkové destinace, které bude od příštího léta obsluhovat:

  • Washington, 7x týdně od 2.6.2023, obsluhováno Airbusem A330-200
  • San Francisco, 5x týdně od 1.7.2023, obsluhováno Airbusem A350-900

Airbus A320 společnosti ITA Airways na přistání na letišti v Hamburku, červenec 2022 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata