ITA se dohodla s odbory a odvrátila hrozící stávku
23.02.2023 - Evropa
Nástupce společnosti Alitalia, ITA Airways, se ve středu dohodla s odbory na mzdových požadavcích, čímž odvrátila první hrozící stávku od svého zahájení provozu 15 října 2021. Stávka hrozila vypuknout 28. února. Pro ITA Airways, která aktuálně zaměstnává okolo 3600 zaměstnanců, by byla stávka v současné chvíli ze strategických důvodů špatným signálem.
Okolo ztrátové letecké společnosti totiž krouží potenciální zájemce, Lufthansa. Ta dokonce podepsala s italskou vládou dohodu o exkluzivních jednáních. Podle současných předběžných dohod má Lufthansa nejprve získat minoritní podíl v ITA Airways, s možností jej postupně navyšovat až do úplného ovládnutí společnosti.
Jenže ITA je docela problematická nevěsta, navíc permanentně ve finanční ztrátě. Když v říjnu roku 2021 začínala, byl cíl mít flotilu kolem 100 letadel Airbus, ze dvou třetin založený na nových efektivních letadlech Neo. Tehdy byla valuace společnosti kolem 1,5 miliardy euro. Podle tehdejšího plánu a smluv má ITA jen v letošním roce získat 39 nových letadel (10 dálkových Airbusů A330, zbytek pak tvoří rodina Airbusů A320neo a A220). ITA se chce totiž etablovat jako síťový dopravce. Tím by se měla odlišit od tvrdé konkurence nízkonákladových dopravců. Na úspěch v tomto segmentu je ovšem potřeba překonat kritické množství spojení do uzlového letiště a z tohoto důvodu ITA další letadla potřebuje. Jenže současně je nedokáže naplnit a letadla ITA tak létají mnohdy poloprázdná. A to i přes fakt, že v současné době bezprecedentě roste všeobecná poptávka po létátní. Díky tomu tak společnost pálí ITA Airways likvidní prostředky a její současná valuace je tak kolem 400-500 miliónů euro.
Na stole je tak také oprávněná otázka, zda nemůže ITA Airways dříve zkrachovat než italská vláda dokáže s Lufthansou podepsat smlouvu o prodeji společnosti. Případně s jiným zájemcem pokud by Lufthansa na poslední chvíli ucukla před podpisem konečné smlouvy o prodeji společnosti.
Jako nejrealističtější se tak nyní jeví, že italové budou muset přistoupit na variantu minimalizované ITA Airways, s jedním uzlem v Římě. Do jehož obsluhy budou více začleněné italské dálkové vlaky. Například 205km dlouhou trasu Neapol-Řím již nyní zvládají rychlovlaky společnosti Trenitalia urazit za 1 hodinu a 8 minut. Do 3 hodin lze již nyní též cestovat vlakem i mezi Milánem a Římem.
Rychlovlak ETR 600 Frecciargento společnosti Trenitalia v Benátkách, březen 2013 (autor: Peter Broster, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)
Lufthansa však musí i přes minimalizovaný plán počítat s investicí do ITA Airways alespoň ve výši 2 miliard euro. Lufthansa by také mohla pomoci ITA Airways vyřešit problém s mnoha objednanými letadly tím, že by v ITA, případně u mateřské nebo sestesrkých firem, rychleji vyřazovala stárnoucí Airbusy CEO a nahrazovala je objednanými Airbusy rodiny A320Neo. Nabízí se i varianta, že by se mohla na feedingu Říma z menších vzdálenějších trhů zapojit i dceřiná společnost Air Dolomiti, která disponuje flotilou Embraerů s menší kapacitou než jaké má ITA objednané nejmenší Airbusy - její Embraery 195 mají totiž nejčastěji 116 sedaček. Pro Lufthansu by se ovšem neotevřel v případě převzetí jen přístup k italskému trhu, ale také ke zkušeným zaměstnancům. Lufthansa totiž plánuje letos zaměstnat okolo 20.000 zaměstnanců a není úplně jasné zda se jí tento cíl podaří naplnit. I méně zkušení manažeři než ve vedení Lufthansy by zcela jistě dokázali nalézt řešení jak by italský personál mohl v létě 2024 vypomáhat na trasách Lufthansy, aby ta podobně jako loni a letos nemusela preventivně z důvodu nedostatku zaměstnanců rušit přes lukrativní léto řadu výdělečných letů.
Z tohoto důvodu se jeví případná vyvážená dohoda s Lufthansou pro všechny zúčastněné - akcionáře Lufthansy, italské daňové poplatníky, ale i odbory a zaměstnance ITA Airways jako nejvýhodnější možnost. Možná i proto se tak odboráři s vedením ITA tak rychle dohodli. Budoucnost ukáže, zda se tuto představu podaří ke spokojenosti všech zúčastněných stran skutečně realizovat.
Airbus A320 společnosti ITA Airways na letišti v Amsterdamu, srpen 2022 (autor: Alec Wilson, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)