Indonéská Batavia Air zastavila provoz

03.02.2013 - Asie & Austrálie



Letecká společnost Batavia Air zastavila k 31. lednu veškerý provoz a obchodní soud v Jakartě vyhlásil na návrh leasingové společnosti ILFC její bankrot. Aerolinie totiž údajně v prosinci 2012 neuhradila ILFC splátku dvou letadel Airbus A330. Ostrá konkurence na domácím trhu postupně přivedla Batavia Air do finančních problémů. V roce 2010 přislíbily AirAsia formou memoranda, že místní pobočka Indonesia AirAsia za 80 milionů dolarů převezme Batavia Air a výrazně tak posílí své postavení na indonéském trhu. Vloni na podzim však AirAsia od dohody odstoupily s zdůvodněním, že převzetí Batavia Air je rizikové a rozdíly mezi oběma společnostmi jsou příliš velké. V roce 2011 dosáhla Batavia Air svého vrcholu, kdy se 40 letadly létala do 50 cílů zejména v Indonésii a na domácím trhu měla solidní podíl 11,2 procenta. Batavia Air sice výrazně zaostávala za domácí jedničkou nízkonákladovou společností Lion Air, které držely 41 procent trhu, měla však lepší postavení než Indonesia AirAsia, jež měly v té době podíl okolo tří procent. V posledním roce pak Batavia Air postupně snižovala frekvence letů a rušila málo obsazené linky.

Airbus A320 společnosti Batavia Air (foto: Christian Volpati/Wikipedia)

Krach Batavia Air znamená, že končí doba, kdy počty přepravených cestujících v Indonésii rostly o desítky procent a všechny aerolinie z tohoto růstu profitovaly. Podle dostupných údajů v roce 2009 cestovalo letadlem 68 milionů cestujících, což bylo v porovnání s rokem 2009 znamenalo nárůst o více než 60 procent. V posledních letech zastavily své lety v Indonésii jen dvě letecké společnosti, v roce 2008 to byly Adam Air a v roce 2011 pak Mandala Airlines, které však po 15 měsících přerušení provoz vloni v dubnu obnovily.

Konkurenční aerolinie již oznámily, že převezmou linky Batavia Air, o které byl mezi cestujícími největší zájem. Krátce před zastavením letů Batavia Air provozovaly celkem 42 linek, přičemž 20 z nich převezmou tři domácí aerolinie. Nejvíce spojů převezme Citilink, nízkonákladová pobočka Garuda Indonesia. Společnost projevila zájem o 14 linek, mezi nimiž jsou spoje z Jakarty do Denpasaru, Makassaru či Semarangu. Mandala Airlines chtějí převzít linky z Jakarty do Singapuru, Padangu, Pekanbaru či Surabaya. Další indonéská společnost Express Air projevila zájem o lety z Jakarty do Tanjung Karangu. Před zastavením provozu se flotila Batavia Air skládala z 34 letadel typů Airbus A320, Airbus A321, Airbus A330, Boeing 737-300, Boeing 737-400 a Boeing 737-500.

Boeing 737-300 společnosti Batavia Air (foto: Paul Spijkers/Wikipedia)

Témata