Indická Go First zastavila provoz a požádala o vyhlášení bankrotu
03.05.2023 05:43 - Asie & Austrálie
Podle agentury Reuters požádala včera indická letecká společnost Go First o vyhlášení bankrotu. Současně obvinila výrobce leteckých motorů Pratt & Whitney z dřívějšího zastavení provozu poloviny své flotily právě kvůli problémům s motory. Ve svém prohlášení společnost Go First uvedla, že podání žádosti o bankrot následovalo po odmítnutí společnosti Pratt & Whitney, výhradního dodavatele motorů pro flotilu letadel Airbus A320neo, splnit arbitrážní příkaz k uvolnění náhradních pronajatých motorů, což by letecké společnosti umožnilo obnovit plný provoz. Společnost Go First uvedla, že kvůli vadným motorům a odstaveným letadlům již celkem přišla o 1,32 miliardy dolarů na ušlých příjmech a dodatečných výdajích. Z tohoto důvodu není nyní schopna plnit své závazky vůči věřitelům. Společnost zastavila ode dneška veškeré lety.
Airbus A320neo společnosti GoAir, duben 2021 (foto: VishuN/Wikimedia Commons - CC-BY-SA-4.0)
Společnost Go First byla založena pod názvem GoAir v roce 2005 a na základnách v Dillí, Kalkatě, Bengalúru, Hajdarábádu, Kannuru a Bombaji provozovala celkem 53 letadel Airbus, z toho 48 bylo nových Airbusů A320neo. Ty pochází z objednávky z roku 2011, kdy Go First objednala u Airbusu 72 těchto letadel. Dodávky začaly v roce 2016 a pokračovaly rychlostí 12-15 kusů ročně. V červenci 2016 pak byla objednávka u Airbusu navýšena na 144 letadel A320neo. Společnost GoAir přežila náročné období pandemie a v květnu 2021 byla přejmenována na Go First.
Go First měla na indickém trhu tržní podíl okolo 8 %. Bankrot společnosti Go First je tak prvním velkým krachem letecké společnosti v Indii od roku 2019, kdy vyhlásila bankrot společnost Jet Airways. Bankrot tak podtrhuje tvrdou konkurenci na indickém trhu, kterému dominuje společnost IndiGo a nedávné spojení společností Air India a Vistara pod konglomerátem Tata. Problémy s motory Pratt & Whitney zaznamenali také tito velcí indičtí hráči. V únoru šéf společnosti Raytheon Technologies, která vlastní Pratt & Whitney, přiznal, že její motory GTF měly problémy se spolehlivostí. Bankrot Go First tak bude mít zcela jistě ještě soudní dohru.