Icelandair objednává letadla Airbus A321XLR
07.04.2023 - Evropa
Letecká společnost Icelandair Group HF v tiskové zprávě dnes oznámila, že uzavřela "Memorandum o porozumnění" s evropským výrobcem letadel Airbus SE, které se týká nákupu 13 letadel Airbus A321XLR a nákupní opce na dalších 12 letadel. Sjednaná cena za letadla A321XLR je důvěrná. Podle memoranda mají jejich dodávky začít v roce 2029.
Z tohoto důvodu vede Icelandair také pokročilá jednání o pronájmu 4 letadel Airbus A321LR, tak aby je mohl využívat již od roku 2025. Jedná také o pronájmu dalších letadel tohoto typu, které by do flotily dopravce mohly přibýt v dalších letech. Cílem vedení Icelandairu je nahradit stárnoucí Boeingy 757-200 modernějšími letadly s nižší spotřebou paliva a dostatečně dlouhým doletem. Boeingy 757-200 s maximální sedačkovou kapacitou 239 sedadel a doletem při maximální zátěži přes 7100km začaly vozit první cestující již v roce 1983. Icelandair tato letadla provozuje v konfiguraci pro 183 cestujících. Objednaná letadla Airbus A321XLR mají mít dolet 8700km a Icelandair si je objednal v konfiguraci pro 190 cestujících. Icelandair očekává, že ve srovnání s Boeingy 757-200 budou mít Airbusy A321XLR o více než čtvrtinu nižší spotřebu paliva. Podobně na tom budou i pronajaté Airbusy A321LR, které mají ovšem kratší dolet, a to 7.400km. To ovšem stále bohatě stačí pro obsluhu stávající sítě Icelandairu.
prototyp letadla Airbus A321XLR při testovacím letu v Hamburku, červen 2022 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Krok objednat letadla Airbus A321XLR je však ze strany společnosti Icelandair poměrně překvapivý. Dosud totiž společnost provozuje flotilu 43 letadel výrobce Boeing. Jedno letadlo 737 MAX má společnosti Icelandair ještě Boeing dodat. Nejvíce letadel flotily, tvoří 19 zmiňovaných Boeingů 757-200 v konfiguracích pro 183 a 184 cestujících a další dvě ve variantě 757-300 s 225 sedačkami. Jejich průměrné stáří je přes 26 let. Deset z nich je stále uzemněno.
Společnost provozuje také 13 letadel Boeing 737 MAX 8 v konfiguraci pro 160 cestujících a 4 letadla Boeing 737 MAX 9 pro 172 pasažérů. Největším typem ve flotile je Boeing 767-300ER v konfiguraci se 262 sedačkami. Těch má společnost ve flotile 5, ale 2 jsou aktuálně mimo provoz. Po zkrachovalých Air Iceland Connect má Icelandair od dubna 2021 ještě ve flotile 3 letadla DHC Dash 8-200 pro 37 cestujících a 2 letadla DHC 8-400 se 76 sedačkami.
V tiskovém prohlášení vedení společnosti deklaruje do budoucna záměr provozovat smíšenou flotilu letadel jak výrobce Airbus, tak i Boeing. Podle generálního ředitele společnosti, Bogi Nils Bogasona, umožní objednaná letadla Airbus A321XLR nejen pokračovat efektivněji ve stávajícím obchodním modelu transatlantických spojení s přestupem na Islandu, ale také umožní společnosti vstoupit na nové trhy a provozovat zcela nová spojení.
Boeing 757-200 společnosti Icelandair na letišti v Amsterdamu, únor 2007 (autor: Pieter van Marion, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)