Iberia dnes převzala první Airbus A321XLR
30.10.2024 06:40 - Evropa
Podle informací ze serveru Fligthradar24.com, je dnes na letišti Hamburk-Finkenwerder plánovaný na 16:00 odlet letu číslo IB52 společnosti Iberia do Madridu. Podle všech indícií by se mělo jednat o převzetí nového letadla A321XLR a jeho přesun na základnu společnosti Iberia. Bylo by to též logické i z jiného důvodu - převzetí prvního letadla A321XLR by se stalo jen těsně před vydáním čtvrtletních výsledků společnosti Airbus.
EDIT 17:50: V průběhu dnešního dne společnost Airbus tyto ranní spekulace v tiskové zprávě potvrdila a zveřejnila foto letadla A321neo v barvách Iberie. Podle serveru Flightradar24.com letadlo s registrací EC-OIL vzlétlo nakonec z Hamburku již v 15:05 a před chvílí, v 17:27, již bezpečně přistálo na letišti v Madridu.
A321XLR v barvách Iberie (zdroj: media kit Airbusu)
A321XLR je navržen tak, aby mohl plnit úkoly, které byly dříve vyhrazeny širokotrupým letadlům, a umožnil leteckým společnostem, jako je Iberia, létat s méně kapacitním jednouličkovým letadlem (ve srovnání s běžnými širokotrupými dálkovými letadly) hlouběji například do Severní či Jižní Ameriky a obsloužit tam letiště s menší poptávkou a nebo naopak umožnit častější lety do míst kde je poptávka větší. Podle brazilských médií zřejmě zvažuje Iberia spojit příští léto letadly A321XLR Madrid nově s brazilskými městy Fortaleza a Recife a vstoupit tak na trh, kde dosud dominuje svou nabídkou letů do Evropy konkurenční TAP. Podle názoru Lufthansy má být letadlo A321XLR pro obsluhu niky na trhu, ovšem pro cestující má být dálkový let v jednouličkovém letadle méně pohodlný než v širokotrupých letadlech a proto se do objednávání tohoto typu příliš nehrne.
Konstrukce letadla A321XLR si vyžádala nový typ zadní centrální palivové nádrže tvarované do obrysu trupu, aby se získalo více místa pro palivo a prodloužil se dolet. Toto uspořádání však vyvolalo obavy regulačních orgánů ohledně rizika požáru a doby evakuace v případě nehody, což si vyžádalo změny a částečné zmenšení této nádrže před certifikací typu. Dolet letadla má být 8.300km. Společnost Airbus uvedla, že aktuálně registruje závazné objednávky na více než 500 letadel A321XLR, ale ve svých statistikách neodděluje letadla A321XLR od objednávek na ostatní letadla A321neo.
Současně ovšem Iberia opětovně posunula podle informací portálu aeroroutes.com premiéru typu A321XLR na komerčním letu s cestujícími z 1.listopadu na 5.listopadu. Stále se však má jednat o linku z Madridu do Paříže. Od 14. listopadu pak má A321XLR letět poprvé přes Atlantik, na lince z Madridu do Bostonu.
prototyp letadla A321XLR na letišti Hamburk-Finkenwerder, červen 2022 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)