Iberia má být prvním zákazníkem, který vyzkouší v provozu Airbus A321XLR
10.05.2024 09:00 - Evropa
Podle včerejšího článku ve španělském deníku Europa Press, má být společnost Iberia první leteckou společností na světě, která začne provozovat letadlo Airbus A321XLR v běžném provozu se zákazníky. Podle deníku to ve čtvrtek to oznámil předseda představenstva a generální ředitel společnosti Marco Sansavini. Podle něj se tak má stát již letos na podzim.
Dosud se očekávalo, že prvním zákazníkem typu bude irský Aer Lingus. Jenže kvůli rozepřím se zaměstnanci o mzdách v Irsku se mateřský koncern IAG rozhodl dodávku prvního letadla očekávaného letos v září přidělit právě Iberii. Iberia má nejprve otestovat letadlo na běžných linkách po Evropě a teprve pak jej Španělé plánují vyslat z Madridu přes Atlantik. Zatím není jasné do jaké destinace, ale nyní se nejvíce v Iberii spekuluje o Washingtonu nebo o Bostonu. Společnost Iberia zdůrazňuje, že letoun A321XLR bude nabízet stejné prémiové služby jako její další dálkové širokotrupé letadla Airbus A330 a A350. Iberia má používat letadla Airbus A321XLR v konfiguraci 14 business a 168 ekonomických sedaček. Celkem má Iberia u výrobce Airbus aktuálně objednáno osm letadel A321XLR. Sesterský Aer Lingus šest kusů.
Výrobce Airbus však u letadla A321XLR dosud ještě neukončil certifikační proces typu. A to ani v Evropě, ani v USA. Výhrady se týkají zejména otázce bezpečnosti u integrované zadní centrální nádrže v trupu letadla, jež má být právě hlavním důvodem delšího doletu tohoto typu. Tato nádrž částečně nahradila zadní nákladový prostor, která mají běžná letadla A321neo. Čerstvě své výhrady k této nádrži po evropském regulačním orgánu vyjádřila i americká FAA. Ta kritizuje umístění nádrže, jež může být podle FAA vystavena přímým účinkům požáru na zemi v případě havárie letadla. Horní část nádrže je totiž přímo pod podlahou kabiny a navíc její stěny mají být součástí vnějšího trupu letadla. FAA dosud dopravní letadlo s takto umístěnou nádrží necertifikovala. Pro FAA je zejména důležitá bezpečnost cestujících v případě evakuace letadla z důvodu požáru. Airbus musí před certifikací typu FAA prokázat, že integrovaná zadní nádrž zabraňuje vznícení palivových par po dobu pěti minut, aby se cestující zvládli z letadla bezpečně evakuovat.
Airbus A321XLR byl poprvé veřejnosti představen v červnu 2019 na leteckém veletrhu Le Bourget nedaleko Paříže. Letadla Airbus A321XLR mají mít o 15 % delší dolet než aktuálně dodávané Airbusy A321LR. S doletem 4700 námořních mil za stále příznivého poměru nákladů na sedačku má tento typ leteckým společnostem umožnit nové dálkové spoje, které by nasazení větších širokotrupých letadel nedokázaly uživit. Naopak obchodním cestujícím by zase mohlo více vyhovovat, pokud by letecká společnost díky menším letadlům A321XLR nabídla na současných zřídka obsluhovaných dálkových trasách častější frekvence.
vizualizace letadla A321XLR v barvách Iberie, (zdroj: media kit společnosti Airbus)