IATA: rozsah současné krize je větší než dopad 11. září
21.09.2009 - Evropa
S přihlédnutím k poslednímu vývoje v oblasti průmyslu letecké dopravy, především pak stoupající ceně ropy a rekordně nízkým tržbám, byla IATA nucena již po několikáté přehodnotit svá očekávání směrem k vyšším ztrátám. Organizace sdružující rozhodující část aerolinek oznámila, že pro rok 2009 počítá s kombinovanou ztrátou 11 miliard dolarů. Spolu se ztrátou 16,8 miliardy dolarů z roku 2008 tak současná ekonomická krize postihla leteckou dopravu více než krize z počátku desetiletí. Ta byla částečně způsobena i útoky z 11. září 2001. Tehdy letecké společnosti kolektivně během dvou let přišly o 24,3 miliardy dolarů.
Celkový výsledek by mohl být ale ještě mnohem horší, pokud se bude opakovat situace z loňského roku. Tehdy IATA předpovídala ztrátu 10,4 miliardy dolarů. Vzhledem k opravám a změnám v hodnotách souvisejících s goodwill nebo hedgingem paliva se však ztráta vyšplhala až na 16,8 miliardy. Tržby letos podle posledních odhadů poklesnou o 15 %. V absolutních číslech je řeč až o 80 miliardách. I přes první náznaky odeznívání recese je tak před leteckými společnostmi dlouhá cesta zpět na úroveň roku 2007. Cestou k přežití je podle prezidenta IATA Giovanni Bisignaniho především ochrana likvidních aktiv, opatrný management nabízené kapacity a snižování nákladů. První možný termín návratu tržeb na úroveň minulých let je podle IATA až rok 2012.
IATA přehodnotila také vývoj počtu cestujících a přepraveného nákladů. Nově počítá s poklesem o čtyři respektive čtrnáct procent. V porovnání s červencovými prognózami se jedná o rapidně lepší čísla. Vzhledem k predikované vyšší ztrátě se však jedná spíše o posun způsobený snahami leteckých společností o návrat cestujících na paluby letadel. V červenci IATA předpovídala pokles osmi procent u osobní a 17-ti procentní pokles u nákladní dopravy. Nejvyšší ztráty jsou očekávány v regionu Evropy (3,8 mld. dolarů) a Asie/Pacifiku (3,6 mld. dolarů). Nejlepší výsledek pravděpodobně uvidí latinskoamerické společnosti, jež by kolektivně měly dosáhnout break-even.