I přes dřívější dohodu zaměstnanci Boeingu stávkují
17.09.2024 08:35 - USA & Kanada
V závodech společnosti Boeing u Seattlu na severozápadě USA se minulý čtvrtek zhruba 30.000 zaměstnanců rozhodlo vstoupit do stávky. Stalo se tak i přes dohodu managementu a vedení odborů, které špatně odhadlo doutnající hněv zaměstnanců, kteří i přes nabídku navýšení mezd o 25% rozložených o čtyř let, nakonec minulý čtvrtek z 96% přítomných se vyslovili pro zahájení stávky, která začala minulý pátek. Odbory totiž původně požadovaly navýšení mezd dokonce až o 40%. Mnozí zaměstnanci továrny si ale stávkou vybíjejí hněv, který v nich doutná už více než deset let, když sledují, jak jejich mzdy zaostávají za inflací, zatímco odměny vedoucích pracovníků rostou. Od pátku je tak zastavená zejména výroba nových letadel Boeing 737 MAX. Stalo se tak v době, kdy se Boeing snažil o vyřešení problémů s kvalitou výroby aby mohl navýšit výrobu a dohnat tak stále se více opožďující dodávky těchto letadel.
Dnes by měly rozhovory mezi vedením společnosti a odbory pokračovat. Jon Holden, hlavní vyjednavač odborů, v sobotu uvedl, že zaměstnanci chtějí, aby Boeing zvýšil svou nabídku mezd a obnovil penzijní pojištění s definovanými dávkami, které jim bylo před deseti lety odebráno výměnou za zachování výroby letadel ve státě Washington. Členové odborů stávkující před továrnami Boeingu v okolí Seattlu jsou ohledně svých šancí získat od Boeingu lepší dohodu optimističtí.
V pondělí vedení společnosti Boeing zmrazilo přijímání nových zaměstnanců zvažuje dočasné propouštění, aby společnost snížila náklady. „Tato stávka významným způsobem ohrožuje naše ozdravení a my musíme přijmout nezbytná opatření, abychom zachovali hotovost a zajistili naši společnou budoucnost,“ uvedl v pondělí v dopise zaměstnancům finanční ředitel společnosti Boeing, Brian West. Hlavní prioritou je totiž zachování úvěrového ratingu Boeingu, který se pohybuje jeden stupeň nad úrovní „junk“.
Boeing rovněž přestane objednávat u subdodavatelů díly na letadla 737, 767 a 777, jejichž výroby se stávka též týká. Toto rozhodnutí zastavit zadávání většiny objednávek na díly pro všechny programy proudových letadel Boeing s výjimkou 787 Dreamliner je velmi neobvyklé a může fatálně postihnout menší dodavatele, kteří mohou začít ihned propouštět. Obnovit pak výrobu půjde jen velmi těžce, neboť řada lidí se pak zpět do leteckého průmyslu nevrátí, komentují tento krok nezávislí analytici. Podle nich Boeing ztrácí díky stávce denně přes sto miliónů dolarů a to v době již dříve pro Boeing velmi napjaté finanční situace. Současně ovšem málokdo očekává, že by k ukončení stávky mohlo dojít rychle, v řádu několika dnů. Podle agentury Reuters trvala podobná stávka v roce 2005 dlouhých 28 dnů, další stávka v roce 2008 dokonce dvojnásobek - 57 dnů. Letecké společnosti, které očekávají zpožděné dodávky nových letadel Boeing se tak zřejmě budou muset obrnit velkou trpělivostí nebo hledat dočasné alternativy například u leasingových společností...
výroba letadla Boeing 777-300ER v továrně v Everettu, červen 2013 (autor: DearEdward, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)