Heathrow a Schiphol razantně navýší poplatek za odbavení pasažéra
20.10.2021 - Evropa
Britský regulátor Civil Aviation Authority (CAA) včera oznámil, že letišti Heathrow povolí nárůst poplatku za odbaveného pasažéra do roku 2023 o enormních 56%. Letiště argumentuje nutností náhrady miliardových ztrát, které mu způsobila pandemie. V dubnu regulátor CAA původně požadované navýšení na dvojnásobek současné sazby na požadovaných 43 liber zamítl. Poplatek za odbaveného pasažéra činí v současnosti v Londýně na Heathrow 22 liber (cca 30 euro) , příští léto má být podle rozhodnutí CAA navýšen nejvýše na 30 liber a v roce 2023 jej letiště může zvednout až na 34,40 liber (cca 47 euro).
Toto navýšení nelibě nese zejména Luis Gallego, manažer koncernu IAG. Součástí koncernu IAG je totiž dopravce British Airways, který má na Heathrow svoji hlavní základnu. Gallego argumentuje faktem, že i před zvýšením poplatku je Londýn-Heathrow nejdražším letištěm na světě, což podkopává dopravci nohy a může v budoucnu znamenat přesun přestupujících pasažérů na jiná konkurenční velká evropská letiště.
Jenže i ta plánují využít své silnější vyjednávací pozice než mají letečtí dopravci a plánují podobně navyšovat poplatky. Příkladem je holandský Amsterdam-Schiphol, který oznámil, že poplatky do roku 2024 postupně vzrostou o 40%, což způsobilo rozhořčení zejména u dopravce KLM. Ten připravuje proti tomuto postupu "domácího" letiště žalobu.
Letiště kontrují argumenty o tom, že na rozdíl od leteckých společností obdržely za období pandemie státní pomoc disproporčně menší než dopravci a tudíž je správné, když si výpadky příjmů budou kompenzovat vyššími poplatky. Na první pohled by se dala očekávat reakce dopravců, že budou své aktivity přeskupovat směrem k menším letištím, je ovšem nutno zvážit, že právě ta s sebou nesou vyšší riziko bankrotu, čehož nejnovějším příkladem jsou problémy letiště Frankfurt-Hahn.
letadla společnosti British Airways na letišti Heathrow, srpen 2014 (foto: J. Patrick Fisher, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)