V Nuuku Grónsko otevře rozšířenou dráhu letiště

23.10.2024 07:00 - Evropa



Letiště u hlavního města Grónska, Nuuku, aktuálně prochází stavebními úpravami a rekonstrukcí. Zejména se zde prodlužuje přistávací dráha, tak, aby zde mohla přistávat i velká dopravní letadla. Dosavadní, 950 metrů dlouhá přistávací dráha totiž umožňuje pouze přistávat letadlům kategorie STOL (=short takeoff and landing). Jednoduše řečeno, i pro menší proudová letadla je stávající přistávací dráha v Nuuku příliš krátká. Také proto má domácí dopravce Air Greenland ve flotile hlavně osm letadel De Havilland Canada Dash 8-200 s kapacitou 37 sedaček a jen jeden dálkový Airbus A330-800neo s kapacitou 305 míst, který ovšem aktuálně do Nuuku nemůže.


Airbus A330-800neo společnosti Air Greenland, duben 2023 (autor: Quintin Soloviev, Wikimedia Commons, CC-BY-4.0)

Již za měsíc, přesněji k 28.listopadu 2024, by však měla být v Nuuku slavnostně otevřena prodloužená přistávací dráha s délkou 2.200 metrů, projekt, který se začal stavět již v listopadu 2019. Téměř dvacetitisícový Nuuk pak zřejmě čeká expanze nových spojení a radikální navýšení turistického ruchu. Hned den po otevření nové dráhy plánuje Air Greenland začít létat z Nuuku svým Airbusem A330 do Kodaně. Další nové linky do Dánska spustí Air Greenland příští rok. Od 18. března 2025 chce začít létat přes Reykjavík do Billundu a pak od 18. června do Aalborgu. Na tyto lety si plánuje Air Greenland pronajmout Boeing 737. Fokus společnosti na Dánsko není náhodný. Grónsko má totiž statut autonomního území Dánského království a je co do rozlohy největší ze tří zemí tvořící současné Dánské království. Dalšími zeměmi jsou Dánsko samotné a dále Faerské ostrovy. I proto mají občané Grónska též občanství Evropské unie a v Grónsku se platí dánskými korunami.

V současnosti létá Air Greenland dálkovou linku do Kodaně z jiného letiště - Kangerlussuaq - též na jihozápadě Grónska, které ovšem již nyní disponuje dostatečně dlouhou přistávací dráhou. Cestující z Nuuku do Kodaně tak v současnosti musí přestupovat v Kangerlussuaqu, aktuálně hlavního uzlu společnosti Air Greenland. To se má ovšem změnit po 28.listopadu, kdy Air Greenland plánuje přesunout své aktivity a hlavně svůj hlavní uzel právě do Nuuku.

Jenže Air Greenland zřejmě čeká v Nuuku postupně tvrdá konkurence, která si zcela jistě nenechá ujít příležitost létat proudovými letadly do potenciálně slibné turistické lokality. Icelandair plánuje z Reykjavíku do Nuuku posílat namísto současného turbovrtulového Dashe 8-400 mnohem kapacitnější Boeing 737 MAX 8. Novou linku do Nuuku z Newarku u New Yorku například již oznámila i společnost United Airlines, která sem plánuje zahájit pravidelné lety 14.června 2025. Dnes také vydala tiskové prohlášení i společnost SAS Scandinavian Airlines, která by rovněž chtěla létat od června příštího roku 3x týdně na trase z Kodaně do Nuuku. Nasadit do Nuuku SAS plánuje Airbus A320neo.


stavba prodloužení přistávací dráhy letiště v Nuuku, říjen 2024 (autor: Laketown, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata