Evropská pravidla pro sloty v zimní sezóně mohou vést k obchodní válce

18.09.2021 - Evropa



Dne 23. července navrhla Evropská komise pod vlivem lepšící se situace s pandemií Covid-19 změnu pravidel pro letištní sloty. V zimní sezóně mezi 31.10.2021 a 27.3.2022 musí letecké společnosti své sloty na letištích EU alespoň využít z 50%, aby jim tyto sloty zůstaly rezervovány i nadále.

Letištní slot je právo přistání a vzletu v určitém určeném časovém okně. Sloty jsou důležité především na frekventovaných letištích, které mají současně své limity dané kapacitou existující letištní infrastruktury. Světová letiště jsou rozdělena do tří kategorií, z nichž ta největší patří do kategorie letišť koordinovaných právě pomocí slotů. Letištní sloty uděluje leteckým společnostem většinou nezávislá instituce a to vždy na jednu letní nebo zimní sezónu. Pro obsluhu daného letiště jednou rotací denně potřebuje letecká společnost týdně 14 slotů - jeden přistávací slot a jeden slot na odlet, a to vše 7x. Aby byla pro zákazníky a letecké společnosti garantována kontinuita, platilo před pandemií pravidlo, že pokud letecká společnost využila přidělené sloty alespoň z 80%, měla nárok na jejich automatické přidělení i v budoucí sezóně. Aby o sloty na lukrativních letištích dopravci nepřišli, raději v minulosti v době náhlého propadu poptávky vypravovali i poloprázdné lety. Dokonce ani prázdné krátké umělé lety nebyly výjimkou. Ovšem v mimořádných dobách po 11.září 2001, v době pandemie SARS nebo v době Covid-19 bylo pravidlo 80% dočasně leteckými autoritami zrušeno a letecké společnosti obdržely své sloty znovu, aniž bylo zkoumáno jak byly jejich sloty v mimořádném období využity.

Po opětovném zavedení pravidla 80% volali letos v Evropě především ti dopravci, kteří by rádi navýšili svůj tržní podíl, avšak potřebné sloty na vysněném letišti neobdrželi. A to z důvodu historické držby veškerých slotů jinými společnostmi, které ovšem v období propadu poptávky na letiště tak často nebo skoro vůbec nelétaly. Silně bylo slyšet nízkonákladové dopravce, například Wizz Air, který měl konkrétně zájem o sloty na letišti Gatwick v Londýně. 50% pravidlo EU se tak může zdát z pohledu letní lepšící se situace v evropském letectví kompromisem. Navíc toto pravidlo 50% nemá platit pokud by se daná evropská země rozhodla zavést pro příjezdy ze zahraničí plošnou karanténu.

Ovšem například z asijského pohledu je to problém pro tamní dopravce, neboť koronavirus z Asie nezmizel a dál drtí poptávku především na dálkových letech do Evropy. Aby dopravci jako je Cathay Pacific, Korean nebo Singapore Airlines nepřišli o sloty na největších evropských letištích jako je Londýn-Heathrow, Paříž-Charles de Gaulle, Amsterdam, Frankfurt, Milán Malpensa a Řím Fiumicino, budou muset zřejmě na ně vysílat prázdná nebo poloprázdná letadla, namísto aby drželi významně nižší počty spojů, jak měli původně v plánu.

A odezva z Asie na sebe dlouho nenechala čekat. První zemí, která evropským aerolinkám zavede recipročně 50% pravidlo u slotů je Singapur. Následovat jej mohou podle agentury Reuters velmi rychle i Jižní Korea a Hongkong. Pravidlo evropských 50% se tak může stát zárodkem buducí obchodní války. Evropští dopravci v čele s Lufthansou, kteří dosud počítali jen s eventualitou nutnosti krátkého prázdného zimního letu po Evropě, se nyní při představě noční můry prázdného drahého dálkového letu do Dálného východu docela orosili. Zcela jistě by neradi přišli o sloty v Singapuru, Hongkongu, Seoulu, Šanghaji, Tokiu nebo Pekingu. Doufají, že tento scénář nenastane a poptávka na letech mezi Asií a Evropou v příštích měsících spíše poroste než klesne.

Na druhou stranu v severní Americe Kanada začátkem září uvolnila možnost přicestování pro očkované Evropany, což povzbudilo dopravce k obnově přerušených transatlantických linek. Avšak poptávku po po letech mezi Evropou a USA dusí především americká administrativa, která evropským turistům stále neumožňuje přicestovat. A podle posledních informací na tomto postoji nechce vzhledem k růstu případů nemoci Covid-19 v USA na tomto stavu nyní nic měnit. Naopak však američtí turisté do Evropy přicestovat mohou, avšak právě z důvodu rozmachu epidemie v USA v posledních týdnech evropské státy kladou cestovatelům stále větší překážky. I z tohoto důvodu dopravci omezují mezi USA a Evropou lety. Dopravci z USA tak mohou být nově zaváděnou evropskou regulí 50% také nepříjemně zaskočeni a je otázkou jak na ni bude administrativa USA reagovat.

Jako rozumný krok se tak v tomto kontextu může jevit, aby se 50% regule u slotů vztahovala jen na dopravce provozující spojení mezi evropskými letišti. Avšak Evropská komise se zdá být i přes tyto hrozby možného poškození dálkové letecké dopravy ohledně zavedení pravidla 50% zatím neoblomná.

letecký pohled na Terminál 2 letiště Charlese de Gaulla, rok 2009 (foto: Greenboost, Wikimedia Commons)

Témata