Evropská komise hrozí odmítnutím souhlasu IAG k převzetí společnosti Air Europa
26.07.2024 06:40 - Evropa
Špatné zprávy pro IAG v její snaze převzít leteckou společnost Air Europa má podle španělského deníku Evropská komise. Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž EU totiž navržené převzetí společnosti Air Europa analyzuje. Aktuálně vysílá varovné signály, že ústupky v podobě tras (nápravná opatření) poskytnuté konkurenčním leteckým společnostem nejsou dostatečné k tomu, aby nedošlo z hlediska antimonopolního úřadu EU k poškození spotřebitele. Nyní totiž vrcholí vyjednávání a částečně I pokerová hra vyjednávačů IAG a evropských úředníků. Neočekává se však, že by holding IAG v čele s Luisem Gallegem zašel v nápravných opatřeních a převodech kapacit na konkurenci mnohem dále. Určitě nemusí společnost Air Europa získat za každou cenu.
Jak informoval deník Financial Times a potvrdil deník Cinco Días, zdrženlivost EU vůči sňatku společností Iberia a Air Europa byla jasně vyjádřena na pondělní schůzce tento týden v Bruselu. Tým úředníků EU, který zkoumal dokumentaci předloženou konsorciem IAG, sdělil IAG a také vedoucím pracovníkům Air Europa přítomným na schůzce, že podle návrhu co je aktuálně na stole, budou mít cestující jen omezený přístup ke konkurenční nabídce letů. Týká se to především letiště Madrid-Barajas.
To, čemu se v leteckém odvětví říká roztříštěný uzel se dvěma konkurenčními síťovými leteckými společnostmi, je totiž na letišti v Madridu v porovnáním s ostatními evropskými letišti poměrně jedinečné. Ostatní velká evropská letiště mají svého dominantního dopravce: Lufthansa ve Frankfurtu, KLM v Amsterdamu, Air France na letišti Paříž-Charles de Gaulle, British Airways na letišti Londýn-Heathrow, TAP v Lisabonu nebo ITA v Římě. Požadavek na rovné zacházení v Madridu byl trumfem, který IAG vynesla, ale zdá se, že se setkal u Evropské komise jen s malým pochopením.
Největší obavy úředníků EU se týkají transatlantických tras do Španělska. IAG se začleněnou Air Europa by totiž ovládala 64 % tržní podíl. Aktuálně totiž ovládá na tomto trhu s dálkovými lety 45 % Iberia a 19 % Air Europa. Zdroje z odvětví uvádějí, že tras, které Brusel ze Španělska zpochybnil a má obavy kvůli monopolizaci bylo celkem 58. IAG nabídla více či méně přesvědčivá řešení pro 40 z nich.
V pondělí vyjádřené obavy kontrolního orgánu jsou reakcí na představené spojenectví kolumbijské společnosti Avianca a španělské společnosti Volotea, které bylo navrženo v rámci akvizice IAG a Air Europa. Spojenectví společností Avianca a Volotea je součástí skupiny nápravných opatření proti monopolizaci trhu, které mají postoupit až 52 % současné kapacity provozované společností Air Europa konkurenčním společnostem. Společný podnik, který jihoamerická letecká společnost a nízkonákladový dopravce v čele s Carlosem Muñozem oznámily 25. června, se snaží simulovat provoz síťové letecké společnosti s propojením mezi dálkovým letovým řádem společnosti Avianca a lety P2P, které by provozovala společnost Volotea. Pro splnění tohoto závazku má Volotea v úmyslu umístit na největším španělském letišti přibližně dvacet letadel, zatímco Avianca by z Madridu udělala svou hlavní mezinárodní základnu s přibližně deseti letadly.
Zdroje blízké jednání mezi IAG a Komisí pro hospodářskou soutěž vysvětlují, že Komise nepovažuje tento plán za účinnou náhradu za Air Europa, kde jsou dálkové a krátké feedovací lety provozovány stejnou společností a pod stejnou značkou. Kromě dohody s Avianca-Volotea předložil IAG též dohodu se společnostmi Ryanair a Binter a se společnostmi World2Fly a Iberojet, které jim mají poskytnout dálkové lety. Komise se zaměřila na kombinovanou dominanci společností Iberia a Air Europa jak na španělském domácím trhu, tak na trasách do Buenos Aires, Montevidea, Limy, Panamy, Caracasu, Panama City, Quita, Santo Dominga, Miami a New Yorku.
Stoprocentní podíl společnosti Air Europa je oceněn na 500 milionů EUR a více než 500 milionů EUR dluhu, který vznikl během pandemie a který má být splacen do konce roku 2026. Poslední návrh nápravných opatření, který výrazně vylepšil původní návrh, předložila společnost IAG 10. června jako jasný signál, že chce v převzetí Air Europa pokračovat. Nabyvatelská strana tvrdí, že spojení dvou největších španělských síťových leteckých společností by zamezilo současnému překrývání jejich činností, především na trasách do Ameriky, a umožnilo by jí otevřít nové destinace na Blízkém východě a v Asii. To je podle IAG výhodné pro provozovatele letiště, společnost Aena, město Madrid, zemi a v důsledku i konečné spotřebitele. Ze současných přibližně 80 mezinárodních destinací by Madrid-Barajas mohl cestujícím nabízet více než sto destinací v zahraničí.
Zda a jak diplomatické aktivity koncernu IAG a evropských úředníků dopadnou bude jasné do 20. srpna. To je totiž termín do kdy orgány EU mají na zveřejnění svého verdiktu čas. Do té doby se musí úředníci EU rozhodnout, zda s navrženým převzetím oznámeným již v únoru 2023 budou souhlasit či nikoliv.
Boeing 787-9 Dreamliner společnosti Air Europa, prosinec 2018 (autor: Guahoo, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)