Eurowings omezí svou přítomnost ve Vídni

07.12.2021 - Evropa



Společnost Austrian Airlines vypověděla sesterské společnosti Eurowings wet-lease smlouvu o pronájmu letadel i s posádkami. Eurowings se tak z velké části stáhne z Vídně. Nejméně tři z pěti bázovaných letadel budou přemístěny na jiná letiště a nejméně polovině rakouských zaměstnanců Eurowings Europe hrozí propuštění nebo přesun na jinou základnu. Ve hře je dokonce úplné uzavření vídeňské báze Eurowings.

Před dvěma lety, ještě před začátkem pandemie, se totiž Austrian snažil o rozšíření nabídky svých letů zejména do turisticky atraktivních destinací, přičemž tím chtěl tak udržet na uzdě dynamický rozvoj nízkonákladové konkurence na letišti Vídeň. Právě bázování pěti letadel sesterských Eurowings na letišti ve Vídni létajících pro Austrian mělo omezit apetit Ryanairu a Wizz Airu po nových linkách z Vídně.

Je tedy otázkou, co výpověď wet-lease smlouvy sesterské společnosti signalizuje. Mohla by znamenat, že Austrian dokázal významně ořezat své náklady a dostal se na nižší úroveň nákladů než má Eurowings. Ale tento první pohled může klamat. Je nutno si totiž připomenout, že Austrian, stejně jako Lufthansa, má stále část flotily zakonzervovanou a platy části zaměstnanců stále podporuje formou kurzarbeitu stát. Naproti tomu se zdá, že se Eurowings z největší krize otřepal a letos v létě měl v provozu celou flotilu Airbusů A319 a A320. Aby zvládl pokrýt naplánované špičky letní poptávky dokonce uzavřel smlouvu s TUIfly o pronájmu dvou Boeingů 737-800. Je tak možné, že Eurowings své "vídeňské Airbusy" prostě jen uplatní lépe jinde. Například v plánované nové základně ve Stockholmu.

Do popředí také vystupují otázky o dlouhodobém směřování strategie Lufthansa Group ve Vídni. Extrémem by bylo vyklizení trhu a omezení aktivit skupiny jen na feeding německých hubů ve Frankfurtu a Mnichově. Ovšem to by bylo hrubé porušení podmínek rakouské státní pomoci Austrianu. Její podmínkou bylo totiž zachování role Vídně jako přestupního uzlu skupiny a zachování přímých dálkových letů z rakouské metropole. Austrian bude muset v příštích letech řešit otázku stáří části flotily - zejména dálkových letadel, která přesáhla stáří dvaceti let, ale také Airbusů rodiny A320, která se nyní pohybuje okolo sedmnácti let. Naproti tomu jeho Embraery E195 mají stáří v průměru jen okolo deseti let.

Lze tak usuzovat, že Lufhansa Group zřejmě zvolí ve Vídni strategii dlouhodobějšího procesu pozvolného opouštění tržního podílu, tak, aby zmenšující se Austrian zůstával v mírném zisku a zároveň byly veškeré podmínky rakouské státní pomoci naplněny. Pokud bychom se pokusili vcítit se do role manažerů LH Group, došli bychom rychle k závěru, že dvě sesterské společnosti by si neměly vzájemně na jednom trhu konkurovat. V tomto světle se jeví varianta úplného zrušení báze Eurowings ve Vídni jako asi ta nejvíce pravděpodobná.

Letadla společnosti Eurowings na letišti Vídeň, říjen 2019 (foto:János Korom, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata