EU diskutuje o případné změně práv pasažérů

09.08.2022 - Evropa



Evropská Unie pod českým vedením chce rozpoutat diskusi o případné změně práv cestujících při zpoždění letadla. Tedy o normě, která nyní v EU platí od roku 2004. Již v roce 2013 byly snahy tuto tvrdou normu směrem k leteckým společnostem rozvolnit. Jenže v praxi získá včas a bez zapojení právní pomoci normou předepsané odškodnění jen málokterý cestující. Až příliš často slyší argument o vyšší moci.

Zastánci rozvolnění současného pravidla odškodnění při zpoždění delším než 3 hodiny argumentují, že pro leteckou společnost jsou 3 hodiny příliš krátká doba na to, aby mohla často efektivně reagovat. Místo toho, aby se letecká společnost pokusila například přistavit náhradní letadlo, či například porouchané letadlo opravit, je pro ni často jednodušší let úplně zrušit. To ale není úplně v zájmu postiženého cestujícího. Přeci jen ten v případě zrušeného letu většinou přicestuje do destinace s výrazně větším zpožděním, než kdyby jej letecká společnost dopravila jiným způsobem, byť například se čtyřhodinovým zpožděním. Proto existuje návrh současnou 3 hodinovou hranici posunout na 5 hodin.

Současně by ovšem musela mít letecká společnost vůči cestujícím nové povinnosti. Musela by nejpozději do 30 minut po plánovaném odletu cestující informovat o příčinách zpoždění a automaticky hned po dvou hodinám nabídnout čekajícím cestujícím občerstvení, včetně nápoje a svačiny. Co je ovšem pro pasažéra důležitější, EU si chce posvítit a upřesnit co vše se může skrývat za pojmem "vyšší moc", na kterou se nyní letecké společnosti až příliš často vymlouvají, a to ve snaze ušetřit na výplatě finančního odškodnění. Novinkou by mělo být také, že například pokud cestující se nevydá z důvodu velkého zpoždění na cestu tam letadlem (například raději pojede rychlovlakem), bude stále mít nárok nastoupit na zpáteční let. Toto nyní letecké společnosti pasažérům automaticky neumožňují.

Podle informovaných zdrojů má tento návrh podporu hned několika zemí EU. Jiné země by zase návrh ještě rády přepracovaly. O konečném návrhu se tak bude zřejmě diskutovat až ve druhé půlce českého předsednictví - tedy mezi říjnem a prosincem. Pokud by se státy EU na nějakém znění letos shodly, musel by být výsledný návrh ještě schválen Evropským parlamentem.

Také v USA probíhá v reakci na letošní problémy letišť a leteckých společností diskuze o možné změně práv cestujících.

tabule se zrušenými odlety z letiště Charlese de Gaulla po výbuchu sopky Eyjafjöll, duben 2010 (autor: Joi Ito, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Témata