Ethiopian Airlines získají podíl v Nigeria Air, poskytnou letadla a vycvičí posádky

19.09.2022 - Afrika



Etiopský národní dopravce se zapojí do projektu nové letecké společnosti Nigeria Air. Ethiopian Airlines totiž podle nigérijských médií zvítězily ve výběrovém řízení na strategického partnera této nové aerolinie. Podle tisku však byla společnost jediným uchazečem ve vládním tendru.

Na základě vítězství ve výběrovém řízení získá největší africká letecká společnost 49% podíl v Nigeria Air. Za to novému dopravci Ethiopian Airlines poskytne vrtulové letouny Bombardier a Boeing 737-800. Rovněž poskytne know-how a zkušený management a dále také zajistí výcvik pilotů a posádek. Nigerijský stát má držet okolo pěti procent, zbytek je vyhrazen pro nigérijské finanční a institucionální investory.

Livery letadel Nigeria Air představené v roce 2018 (foto: Nigeria Air)

Nigérijská vláda oznámila svůj plán na start nové národní aerolinie Nigeria Air v roce 2018. V té době se zdálo, že partnerem nového dopravce by se mohly stát Qatar Airways. Později však vláda od plánů upustila a v roce 2021 prohlásila, že novým národním dopravce se stane společnost NG Eagle. Ta však provoz nezahájila, a tak se vláda vrátila ke svému dřívějšímu plánu s Nigeria Air.

Podle aktualizovaného plánů měla Nigeria Air během prvního pololetí letošního roku získat osvědčení leteckého provozovatele a přepravní licenci. Start se však oproti harmonogramu opozdil. Nový termín, již se zapojením Ethiopian Airlines, byl stanoven na červen 2023.

Nigérie je složitým teritoriem pro podnikání v letecké dopravě. Po krachu národní letecké společnosti Nigeria Airways v roce 2003 vznikla v Nigérii řada aerolinií, které však zkrachovaly nebo se potýkají s řadou těžkostí.

Mezi nejambicióznější projekty patřily Virgin Nigeria. Jednalo se o společný podnik mezi nigérijskými investory (51 % akcií) a Virgin Group (49 %) založený v roce 2004 s ambicí vyplnit mezeru po Nigeria Airways. V roce 2008 po sporu s nigerijským ministerstvem dopravy se Virgin Group rozhodly svůj podíl prodat. Následně došlo o rok poté ke změně názvu na Nigerian Eagle Airlines a později na Air Nigeria. V roce 2010 po sérii bezpečnostní kontrol uzemnily úřady společnosti všechna letadla, což znamenalo konec tohoto dopravce.

S velkými ambicemi vstoupila do leteckého byznysu také společnost Arik Air. Ta byla založena v roce 2002, u amerického výrobce si objednala Boeingy 747-8I a Airbusu také Airbusy A340-500. V roce 2008 zahájila pravidelné lety do Londýna a New Yorku-JFK. V roce 2017 se společnost dostala do finančních potíží, které znamenaly zrušení dálkových letů a redukci dalších linek. V současnosti Arik Air provozuje asi dvacítku letadel, se kterými létá výhradně na vnitrostátních linkách.

O tom, jak komplikovaná situace je v Nigérii, svědčí nedávné problémy Emirates a dalších zahraničních dopravců v této zemi. Začátkem září společnost Emirates pozastavila své lety do Nigérie, protože místní centrální banka znemožňuje vývoz peněz utržených za prodané letenky. Banka nakonec část peněz vyplatila, na což společnost Emirates zareagovala částečným obnovením letů, nicméně počet provozovaných letů je výrazně nižší.

Dalším problémem, se kterým se Nigérie v poslední době potýká je nedostatek leteckého paliva. Nigérie je sice šestým největším producentem ropy na světě, nicméně má jen omezené zpracovatelské kapacity, takže většinu rafinovaných produktů musí dovážet. Nedávno se situace vyhrotila do té míry, že hrozilo výrazné omezení vnitrostátních letů kvůli nedostatku paliva.

Témata