Airbus vyrobil první A321XLR. Musí však vylepšit konstrukci zadní nádrže.

04.05.2022 - Evropa



Podle agentury Bloomberg upozornila EASA (agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví) v loňském roce během certifikačního procesu letadla Airbus A321XLR na možný problém zvýšeného rizika požáru způsobeného přídavnou palivovou nádrží v zadní části trupu. Evropský regulační orgán zatím nevydal konkrétní změnové požadavky. Ty však 6. dubna vydal americký Federální úřad pro letectví (FAA) a tak se evropský výrobce bude muset touto záležitostí intenzivně zabývat. Podle expertů je nejpravděpodobnějším řešením tohoto problému vylepšení protipožární konstrukce kolem zadní centrální nádrže. Tento krok zřejmě zvýší hmotnost letadel A321XLR, sníží mírně jejich plánovaný dolet a možná bude mít i vliv na termín dodání těchto letadel prvním zákazníkům.

Airbus v těchto dnech dokončil výrobu prvního letadlo typu A321XLR s motory výrobce CFM Leap a připravuje jej na první zkušební let. Ten je nutný k dokončení procesu certifikace. První dodávky tohoto typu plánuje Airbus na rok 2023. Oproti již dodávanému modelu Airbus A321LR by měl mít A321XLR delší dolet - až 8700 km. Tato vlastnost má leteckým společnostem umožnit realizovat nová dálková spojení mezi destinacemi, kde by stávající poptávka nezaplnila soudobá kapacitnější širokotrupá letadla.

Airbus A321XLR ve výrobním závodě v Hamburku, květen 2022 (zdroj: Airbus)

Témata