Dubajská firma chce koupit izraelskou aerolinii Israir
14.10.2020 - Asie & Austrálie
Společnost NY Koen Group ze Spojených arabských emirátů včera oznámila, že v nadcházející aukci podá nabídku na koupi izraelské letecké společnosti Israir. Aerolinie specializující se zejména na přepravu turistů do dovolenkových destinací je třetím největším leteckým dopravcem v Izraeli. Vlastník aerolinie, holding IDB Group, je od konce září v platební neschopnosti.
Airbus A320 společnosti Israir na Ben Gurionově letišti v Tel Avivu (foto: Oyoyoy/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)
Dubajská skupina NY Koen Group vidí v Israir příležitost k rozšíření svého působení. Firmu vlastní ukrajinský podnikatel Naum Koen, který podle serveru Times of Israel mluví hebrejsky a má vazby na chasidské hnutí Chabad. Podle prohlášení NY Koen Group má firma zkušenosti s leteckou přepravou prostřednictvím své společnosti Aero Private Jet, která působí v oblasti zprostředkování privátních letů.
Skupina NY Koen Group vznikla v roce 2013 a prostřednictvím dceřiných společností působí v řadě oborů od stavebnictví, zajišťování ochrany přes digitální technologie až po zpracování diamantů. Vedle Spojených arabských emirátů působí skupina v dalších arabských zemí, na Ukrajině a také v České republice.
Plán na možnou akvizici Israir firmou sídlící ve Spojených arabských emirátech se objevuje krátce poté, co tato země z oblasti Perského zálivu uzavřela v polovině září historickou dohodu s Izraelem o normalizaci vztahů. Letecká společnost Israir minulý měsíc upoutala pozornost svým historickým letem do Bahrajnu s izraelskou delegací na palubě. Jednalo o historicky první přímý let z Izraele do Bahrajnu, další arabské země, která normalizovala styky s Izraelem.
V minulosti Israir provozoval také letouny Boeing 757. Zde na snímku z roku 2004 přistává Boeing 757-200 na pražském letišti (foto: Alan Lebeda/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)
O účast v aukci na prodej Israir projevili podle izraelského serveru Globes zatím zájem jen izraelští podnikatelé Rami Levy a Shalom Haim, kteří nabídli za tuto aerolinii částku 70 milionů šekelů (v přepočtu 20,6 milionů dolarů). Podle Globes se však o prodej Israir předběžně zajímají také izraelské a zahraniční investiční společnosti.
letoun Short 330 v barvách Kanfei HaEmek na snímku z 90. let 20. století (foto: PaddyB/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)
Společnost Israir vznikla v roce 1989 jako malá aerolinie Kanfei HaEmek se základnou na letišti Megido ležícím jižně od Nazaretu na severu Izraele. Společnost začala s letouny Short 330 a Short 360 létat na vnitrostátních linkách, když spojila linkami Megido s Eilatem a letiště Sde Dov v Tel Avivu s Eilatem a Aradem na jihu Izraele. V roce 1996 došlo ke změně názvu na současný Israir. Od roku 1999 společnost začala provozovat charterové lety do zahraničí a později vybudovala i síť pravidelných linek do cílů v Evropě, Africe a Asii. V roce 2004 Israir zahájil dálkové lety do New Yorku. Kvůli rostoucím cenám paliva a poklesu zájmu cestujících byla však linka v roce 2008 zastavena.
V současnosti se flotila společnosti skládá ze čtyř letadel Airbus A320 a tří ATR 72-500. Israir byl vůbec první izraelskou aerolinií, která objednala letouny u Airbusu. Do této objednávky z roku 2007 se izraelské letecké společnosti orientovaly téměř výhradně na letouny na americké výroby.