Dreamliner v úterý poprvé poletí!

14.12.2009 - Nová letadla



První let dlouho očekávaného letounu Boeing 787 se přiblížil. O víkendu americký výrobce uskutečnil poslední pozemní rychlostní testy, jež byly zároveň posledními zkouškami před prvním vzletem. Dreamliner jel v sobotu po dráze rychlostí až 240 km/hod, přičemž přední podvozková noha se na chvíli odlepila od země. První let se má uskutečnit již zítra v 10 hodin místního času, tedy v 19. hodin času našeho. Letoun bude startovat z továrního letiště Paine Field a celou událost bude možné sledovat online od 18:40 našeho času na zvláštní internetové stránce 787firstflight.newairplane.com, kde má být vedle videa k dispozici také audio komunikace mezi piloty a řízením letového provozu a poloha letounu se má zobrazovat na mapě. Vše by mělo být k prvnímu letu již připraveno a podle prohlášení mluvčí Boeingu bylo do letounu přečerpáno palivo. První let by tak mohlo zhatit jen nepříznivé počasí.

Boeing 787 - rychlostní test
Rychlostní test Boeingu 787 se uskutečnil tento víkend (foto: Boeing Co.)

První let se tak uskuteční po pěti odkladech, které znamenají zpoždění dva a půl roku oproti původně plánovanému vzletu v létě 2007. Připomeňme, že poslední odklady byly způsobeny potřebným zesílením konstrukce ve střední části trupu a následnými statickými testy. Odklady znamenaly, že někteří zákazníci své objednávky stornovaly. V letošním roce tak učinily ruské S7 Airlines a australský Qantas, kteří shodně zrušily objednávky na patnáct letadel. Přes všechny problémy je nový Boeing 787 stále nejúspěšnějším typem v historii společnosti. Tolik objednávek na nový letoun před jeho prvním vzletem dosud americký výrobce nikdy neměl.

Po prvním vzletu čeká Dreamliner intenzivní testování, které však má trvat jen osm měsíců. Pokud bude testování úspěšné, měl by být první Boeing 787 dodán ve 4. čtvrtletí příštího roku prvnímu zákazníkovi, kterým je japonská letecká společnost ANA - All Nippon Airways. Následně se má postupně zvyšovat výroba tohoto nového modelu, tak aby v roce 2013 společnost produkovala až deset letadel 787 měsíčně. Letecké společnosti tak budou moci profitovat z výhod nového letounu, který je díky použitým kompozitům lehčí a úspornější oproti dosavadním typům letadel.

Témata