Proběhlo první soudní jednání o zastavené dodávky Airbusů A321neo pro Qatar Airways
07.04.2022 - Evropa
Dnes se u prvního soudního stání v Londýně poprvé setkaly tváří v tvář znesvářené strany Airbus a Qatar Airways. Dosud se veškerá jednání konala online z důvodu prevence šíření nemoci Covid-19.
V aktuálně projednávaném sporu se nejedná o jádro problému sporu mezi oběma stranami - o odškodnění za odstavení 23 letadel Airbus A350, ale o prodloužení platnosti příkazu, který brání Airbusu zrušit smlouvu na 50 letounů A321neo, dokud neproběhne hlavní slyšení o náhradě škody za uzemněné letadla A350. Ty Qatar Airways preventivně uzemnil, jakmile zjistil odlupující se popraskaný nátěr, který by podle letecké společnosti mohl mít vliv na bezpečnost provozu letadel. Tvrdí, že nepřevezme další letadla tohoto typu a žaluje Airbus o neustále se zvyšující odškodnění, jehož výše již nyní přesáhla 1 miliardu dolarů. Současně ovšem Qatar Airways velmi stojí o dodávku 50 letadel Airbus A321neo, kterých se popisované problémy netýkají.
"Člověk by rozhodně nechtěl sedět pod střechou letadla v takovém stavu" řekl dnes na adresu letadel A350 u londýnského soudu právník společnosti Qatar Airways Philip Shepherd. Současně však přiznává, že Qatar Airways nutně potřebují dostatek letadel zejména pro nadcházející mistrovství světa ve fotbale, které se má konat koncem roku právě v Kataru. Konec roku je výjimečný termín, neboť v Kataru bývají teploty v létě doslova nesnesitelné. Proto fotbalová asociace přesunula termín letošního mistrovství světa až na dobu 21.listopadu až 18. prosince.
Největší světový výrobce letadel přiznal problémy s kvalitou letadel A350, ale trvá na tom, že poškození je v rámci bezpečnostních tolerancí, a poznamenává, že evropské regulační orgány je považují za letuschopné a ostatní letecké společnosti s nimi nadále létají.
Šéfové leteckých společností oslovení agenturou Reuters rovněž nesdíleli obavy Qatar Airways ohledně letové způsobilosti letounu A350, ale vyjádřili rostoucí znepokojení nad rozsahem sporu, který narušil širokou shodu v odvětví ohledně bezpečnosti a vyvolal řadu složitých otázek. "Pro odvětví to není dobré. Obě strany by měly jednat mimo soudní síň a najít společnou dohodu," řekl agentuře Reuters šéf jednoho ze zákazníků Airbusu. Spor, který znepokojuje představitele leteckého průmyslu tak vstoupí do teatrální fáze, která zřejmě dá možnost veřejnosti nahlédnout do některých neznámých aspektů vztahů mezi leteckými společnostmi a výrobci letadel.
Airbus A350 v barvách společnosti Qatar Airways (zdroj: media kit společnosti Airbus)
Soudní spor rovněž umožňuje nahlédnout i do křehkých vztahů mezi Francií, kde sídlí výrobce Airbus a Katarem, jehož jako významného těžaře ropy a plynu si zrovna v době sankcí uvalených na Rusko nepřeje Evropská unie znesvářit, neboť akutně řeší svoji vysokou závislost na ruském plynu.
Při rozhodování o katarské žádosti o soudní zákaz alokace letadel A321neo jinému zákazníkovi bude soudce zvažovat, která strana může nejvíce ztratit, pokud bude kontrakt na A321neo skutečně zrušen. Do jaké míry je toto letadlo ve své kategorii jedinečné. Vlastně se tak bude jednat o to, jak moc je Airbus A321neo lepší než jeho konkurent Boeing 737MAX. Právě tyto letadla předběžně objednal Qatar Airways v reakci na spor v prosinci loňského roku. Dále bude soud přihlížet k tomu, zda by Qatar Airways mohl zrušené dodávky dokázat nahradit pronájmem letadel A321neo od společností podnikajících v oboru pronájmu letadel. Airbus soudu sdělil, že leasingové společnosti hledají v roce 2023 nájemce aktuálně pro 80 letadel A320 a 48 letadel A321. To je poměrně vysoký počet, který ukazuje na sázku leasingových firem na zotavení leteckého trhu.
Společnost Qatar Airways zase odhalila o produktových plánech pro objednané A321neo, včetně speciálního ovládání sedadel a toalet upravených podle luxusního superjumba A380. Podobné detaily letecké společnosti z důvodu vysoce konkurenčního prostředí leteckého průmyslu obvykle žárlivě střeží.
Po sérii soudních bitev v Londýně se obě strany chystají na možné nepříjemné setkání při výroční největší akci leteckého průmyslu, která se má uskutečnit v červnu. Namísto plánovaného setkání v Číně se z důvodu tamní strategie nulového Covidu-19 celá akce přesunula do země, kam zástupci Airbusu zrovna příliš nadšeně cestovat nebudou - celá akce totiž byla přesunuta právě do Kataru.