Deset let od zastavení letů maďarské společnosti Malév
03.02.2022 - Evropa
Před deseti lety se uskutečnil poslední komerční let maďarské národní letecké společnosti Malév. Psal se 3. únor 2012 a maďarské aerolinie na svém webu oznámily, že na základě rozhodnutí představenstva od 6:00 zastavují všechny své lety. Zastavení provozu nebylo zas tak nečekané, společnost od začátku roku 2012 doslova bojovala o své přežití.
Prohlášení zveřejněné na webu maďarské společnosti Malév (zdroj: Malev.hu)
Vše odstartovalo rozhodnutí Evropské komise zveřejněné 7. ledna 2012, že finanční pomoc státu poskytnutá v letech 2007-10 byla nelegální. Maďarská vláda poskytla Malévu úvěr ve výši 76 milionů eur, ručila za úvěry ve výši 47 milionů eur, navýšila jmění aerolinie v několika krocích celkem o 98 milionů eur a poskytla odklad splatností daní a sociálního pojištění ve výši 43 milionů eur.
Evropská komise nařídila společnosti vrátit částku 38 miliard forintů, tedy zhruba 130 milionů eur. Přepočteno tehdejším kurzem to bylo 3,34 miliard korun. Malév samozřejmě vzhledem k dřívějším problémům takovou částku neměl. Maďarská vláda tehdy uvedla, že je připraveno několik scénářů řešení situace a že již jedná s možnými zahraničními investory o prodeji státního podílu (stát vlastnil 95 % akcií).
Boeing 737-600 společnosti Malév. Maďarský dopravce provozoval před bankrotem šest těchto letadel (foto: Pieter van Marion/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Koncem ledna Malév zveřejnil na svém webu prohlášení, že má problémy s likviditou a požádal maďarskou vládu, aby udělala vše pro vyřešení situace. Společnosti se podařilo dosáhnout dohody s leasingovou společností ILFC, že pronajatá letadla bude mít i nadále k dispozici.
Prohlášení o problémech s likviditou problémy však jen prohloubilo. Řadu dodavatelů vylekalo a začaly požadovat platby za své služby a výrobky předem. To urychlilo odliv hotovosti a situace se stávala neudržitelnou, přestože společnost získala soudní ochranu před věřiteli.
Samotnému zastavení provozu Malév předcházela situace na letištích v Tel Avivu a Dublinu, kde leasingová společnost vlastnící letadla blokovala jejich odlet. Tento moment a celková neřešitelnost situace přispěl k rozhodnutí vedení Malévu o zastavení provozu. Poslední let Malévu se uskutečnil 3. února dopoledne na pravidelné lince z Helsinek. Poté již jen následoval bankrot a likvidace aerolinie.
Poslední let Malévu zachycený serverem Flightradar24 (zdroj: Flightradar24)
Zprvu se zdálo, že konec maďarského dopravce bude znamenat také propad významu letiště v Budapešti. Malév měl totiž slušnou pozici na Balkáně a Blízkém východě, kam nabízel letenky za atraktivní ceny cestujícím ze střední a západní Evropy, kteří v Budapešti přestupovali. Předpovědi o propadu budapešťského letiště se naštěstí nenaplnily. Záhy totiž začaly přicházet do maďarské metropole nízkonákladové aerolinie. Ryanair oznámil otevření základny s 31 linkami, Wizz Air navýšení kapacit o 66 %. S plánem na provoz pravidelných linek přišel také český Smartwings, který chtěl létat z Budapešti do Amsterdamu, Atén, Barcelony, Larnaky, Madridu, Paříže a Tel Avivu.
Na určitou dobu se stala Budapešť místem soupeření dopravců, než se situace stabilizovala. I když letiště přišlo o některé linky, které určitou dobu nebyly provozovány (jednalo se zejména o linky na Blízký východ a Balkán), tak se nedá říct, že by se význam Budapešti dlouhodobě propadl. Letiště zaznamenalo pokles jen v roce 2012, kdy Malév zbankrotoval a pokles byl jen o 4,7 %. Od roku 2013 letiště každoročně rostlo až do vypuknutí pandemie koronaviru v roce 2020.