ČSA vybírají alianci
08.05.2000 - Česká republika
Ve středečním a v pátečním vydání deníku MF Dnes vyšly články věnující se "výběrovému řízení" na alianci, do níž náš národní přepravce vstoupí. Články přinesly zajímavé informace. ČSA již uskutečnily jakési "první kolo" řízení po kterém vypadly aliance Oneworld v čele s British Airways, Qualiflyer pod vedením Swissairu a Star Alliance, v níž hlavní slovo mají společnosti Lufthansa a United Airlines s americkými United Airlines. Oneworld ztratil o ČSA zájem po vstupu Austrian Airlines do této aliance. Skupina Qualiflyer značně oslabila po odchodu Delta Air Lines, navíc součástí aliance se stal LOT ze sousedního Polska.
Ve hře tak je skupina Wings (KLM, Alitalia, Northwest Airlines, Continental Airlines) a nově se formující aliance kolem společností Air France a Delta Air Lines. ČSA by se tak mohla stát zakládájícím členem nové světové aliance, což lze hodnotit jako senzační zprávu. Tím by se ČSA staly rovnocenným zakládajícím členem aliance, zatímco u ostatních aliancí by takové postavení neměly. Dalšími zakládajícími členy by se podle informací MF Dnes měly stát společnosti Air France, Delta Air Lines, Aeromexico a Korean Air.
V případě úspěchu by se Air France do ČSA vrátila po šesti letech. "Air France je dnes zcela jinou společností, než jaká z aerolinek odcházela. Prošla privatizací, přestává mít problémy s piloty a ČSA nabízí jednu z nejlepších možností růstu", míní podle MF Dnes Antonín Jakubše, bývalý šéf Českých aerolinií. V roce 1998 začala francouzská vláda Air France částečně privatizovat. Francouzský stát nyní drží 57 % akcií, 11 % vlastní zaměstnanci (především piloti) a část akcií byla prodána na volném trhu.