ČSA objednaly čtyři Airbusy A220 a tři A321XLR

23.10.2019 - Česká republika



Společnosti ČSA – České aerolinie a Airbus dnes oficiálně potvrdily uzavření objednávky na dodávku čtyř letadel Airbus A220-300 a tří A321XLR. První dva A220-300 mají ČSA zařadit do své flotily koncem příštího roku, s A321XLR se počítá od roku 2025.

Vizualizace Airbusu A321XLR v barvách ČSA (foto: Airbus SAS)

ČSA měly od roku od roku 2007 závazně objednáno sedm letadel Airbus A320. Opci z dřívější objednávky na letouny A320 potvrdil tehdejší prezident ČSA Radomír Lašák. V roce 2016 došlo k podpisu nového kontraktu na sedm Airbusů A320neo, který nahradil původní smlouvu, s tím, že letouny budou dodávány od roku 2021.

V září letošního roku server Flightglobal upozornil, že v přehledu objednaných a dodaných letadel Airbus, které firma zveřejňuje na svých stránkách, došlo u ČSA ke zrušení objednávky na čtyři A320neo. Naopak výrobce informoval, že nezveřejněný zákazník objednal čtyři A220-300. Některé zahraniční servery informovaly, že tímto utajeným zákazníkem jsou ČSA.

Takto bude vypadat Airbus A220-300 v livery ČSA (foto: Airbus SAS)

Airbusy A220-300 a A321XLR mají postupně doplnit stávající flotilu ČSA. Ta v současnosti se skládá ze šesti Airbusů A319, jednoho A330-300, jednoho Boeingu 737-800 a pěti ATR 72, které by měly v příštím roce opustit flotilu. Nové letouny mají ČSA umožnit rozšiřovat síť a vstupovat na další trhy. Společnost by měla rovněž těžit ze společných rysů letadel rodiny Airbus. Stroje A220-300 budou vybaveny 149 sedadly, zatímco A321XLR budou poskytovat nejvyšší pohodlí v uspořádání s dvěma třídami a celkem 195 sedadly.

„A220 a A321XLR jsou v souladu s naší dlouhodobou obchodní strategií, pokud jde o rozšíření sítě. Tato letadla rozhodně poskytnou Českým aeroliniím konkurenční výhodu a zvýší kapacitu našich pravidelných letů. Věřím, že tento krok ocení naši cestující, protože letadla nabízejí nejvyšší komfort ve své třídě i při dálkových letech díky zbrusu nové konfiguraci kabiny,“ uvedl Petr Kudela, předseda představenstva Českých aerolinií.

„Pro České aerolinie je to vítězná kombinace. Model A220 se již osvědčil skvělými výkony v Evropě a jeho vysoká denní vytíženost svědčí o jeho všestrannosti,“ řekl Christian Scherer, obchodní ředitel společnosti Airbus. „A321XLR má nejdelší dolet z celé rodiny A320. Cestující nyní mohou létat dále bez kompromisů v pohodlí, zatímco České aerolinie při rozšiřování své sítě těží z pozoruhodně nižší spotřeby paliva,“ dodal Scherer.

Airbus A220-300 je původní Bombardier CS300, letoun pro přepravu pro 130 – 160 cestujících. V této kategorii je také Airbus A319neo a dále do ní částečně zasahují Embraer E-195-E2 a Boeing 737 MAX 7. Airbus A220 nabízí leteckým společnostem spotřebu paliva nižší až o 20 % v porovnání s předchozí generací letadel. Toho je dosaženo vylepšenou aerodynamikou a úspornějšími motory Pratt & Whitney PW1500G. Dalšími přínosy tohoto typu jsou výrazně nižší emise a nižší hlučnost. Cestujícím zas A220-300 nabízí díky své konfiguraci pěti sedadel v jedné řadě o něco více prostoru, větší okénka a také větší prostor pro uložení kabinových zavazadel.

Dolet Airbusu A321XLR z Prahy (Maps generated by the Great Circle Mapper - copyright © Karl L. Swartz)

Airbus A321XLR je nejnovější verze letadel A321neo, která byla výrobcem představena na letošním pařížském aerosalonu. Letoun je dalším vývojovým krokem navazujícím na A321LR. Airbus s A321XLR reagoval na poptávku trhu po úzkotrupém úsporném letounu, který svým doletem zasahuje do kategorie dálkových letadel. Airbus A321XLR vyniká dlouhým doletem až 8700 kilometrů, což je o 15 % více v porovnání s A321LR a až o 30 % více oproti A321neo. V kategorii úzkotrupých letadel se v současnosti jedná o stroj s nejdelším doletem. Svým doletem umožňuje A321XLR let bez mezipřistání z Prahy do New Yorku, Nairobi, Dillí či Pekingu. Airbus předpokládá, že první A321XLR bude do komerčního provozu uveden v roce 2023.

Témata