Condor, nevěsta zralá na vdávání je v dobré kondici
26.11.2019 - Evropa
Společnost Condor Flugdienst zveřejnila své výsledky za hospodářský rok 2018-2019 (končící 30. září 2019). Ve všech parametrech si polepšila, rostl počet pasažérů, obsazenost letadel, obrat i zisk. A to přes problémy způsobené krachem mateřské firmy Thomas Cook, ke kterému došlo 23. září 2019. Firmě se podařilo zabezpečit státní půjčkou běžný provoz a vykompenzovat zhruba 15-ti procentní výpadek rezervací, které měl Condor dříve od samotné zkrachovalé mateřské firmy. Condoru se navíc již podařilo dojednat s cestovními kancelářemi i objednávku kapacit na příští léto. Společnost dokonce ohlásila na léto 2020 nové destinace - Pafos na Kypru, Tivat v Černé hoře a Toulon na jihu Francie.
Condor provozuje flotilu 16 letadel Boeing 767-300 s průměrným stářím 24 let (foto: Condor)
"Za posledních několik týdnů jsme museli provést tolik rozhodnutí jako za posledních několik let", uvedl šéf Condoru Ralf Teckentrup. "Od krachu mateřské firmy bojuje firma o přežití, museli jsme nejprve finančně stabilizovat provoz, tak aby byla firma zajímavá pro převzetí strategickým investorem", dodal Teckentrup. "Naštěstí naše letadla snad mají duši a bojují o přežití společně s námi", zavtipkoval šéf aerolinie - "zřejmě vědí, že si teď nemůžeme dovolit mít nějakou významnou závadu a proto prostě létají bez poruch." Také díky tomu létá nyní Condor bez výraznějších zpoždění.
Condor - Airbus A321 (foto: Alan Wilson/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)
Nicméně tlak na Condor se bude zřejmě dále stupňovat. Společnost je nyní sice nucena svá veškerá rozhodnutí konzultovat s věřiteli a určeným správcem Lucasem Flötherem, zároveň je však plně chráněna před britským insolvenčním správcem mateřské firmy Thomas Cook Group plc. Tento postup se běžně používá pro firmy, které se bez vlastního přičinění dostanou do krizové situace. Společnost tak může začít plánovat příchod strategického investora a vlastní budoucnost. Dává jí to možnost dále relativně samostatně rozhodovat - například vypovědět drahé pronájmy, uzavřít s odbory dohodu tarifních mzdách na příští rok a celkově tak dál snižovat náklady. Nezávazné nabídky od potenciálních investorů očekávají zástupci Condoru v příštích týdnech.
Condor provozuje rovněž letouny Boeing 757-300 (foto: Gerard van der Schaaf/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)
Proto jsou čerstvé výsledky firmy, zisk 58 miliónů eur za rok 2018-2019, pozitivním signálem. Dávají zejména zaměstnancům firmy naději na nalezení takového strategického partnera, který by zachoval firmu s tradicí od roku 1955 s více než 50 letadly a 4900 zaměstnanci. Konečné slovo však budou mít věřitelé, kteří se spíš než na zachování pracovních míst nebo zachování tradiční značky se budou snažit o maximalizaci výnosů. Je tak možné, že Condor by mohl být i rozdělen na dvě části, pokud by byla nejlepší nabídkou například společná nabídka firem Lufthansa a easyJet. Spekuluje se, že Lufthansu by mohla zajímat zejména část firmy zajišťující dálkové lety, zatímco easyJet by mohl mít zájem o část zajišťující linkové a charterové lety po Evropě. Během ledna příštího roku by mělo být jasněji ohledně možných investorů.