CityJet koupil od SAS finskou aerolinii Blue1
04.10.2015 - Evropa
Skandinávské SAS se po loňském prodeji norské aerolinie Widerøe zbavily další letecké společnosti ze svého portfolia. V uplynulých dnech prodaly finského dopravce Blue1 irské společnosti CityJet. Po dokončení transakce má značka Blue1 zcela zmizet z trhu.
Blue1 - Boeing 717 (foto: Alan Lebeda/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)
Žádná ze stran nezveřejnila částku, za kterou získal CityJet 100 % akcií Blue1. SAS jen informovaly, že prodej finské aerolinie se mírně promítne do výsledku hospodaření v letošním roce. Prodej Blue1 je součástí aktuální strategie společnosti SAS, která se zbavuje podílů v jiných leteckých společnostech ve snaze optimalizovat provoz a náklady na regionálních linkách.
CityJet prodejem přebírá všechny pravidelné linky, na kterých společnost Blue1 v současnosti létá. Tyto linky budou nyní létány pod kódem SAS, se kterou se CityJet dohodl na ACMI pronájmu osmi letadel Bombardier CRJ900 s možností rozšíření o dalších šest letadel. Dohoda byla uzavřena na dobu tří lety s tím, že pronajaté stroje budou létat v barvách SAS.
Air Botnia - Embraer EMB-110 (foto: RuthAS/Wikimedia Commons - CC BY 3.0)
Finská společnost Blue1 vznikla v roce 1987 jako Air Botnia. O rok později zahájila se dvěma letouny Embraer EMB 110 lety na vnitrostátních linkách s menší poptávkou. V roce 1993 zařadila aerolinie do své flotily také letouny BAe Jetstream 31. V roce 1998 společnost koupily SAS, které investovaly do jejího rozvoje v podobě větších letadel Fokker F28 a Avro RJ-85. V roce 2004 došlo k přejmenování aerolinie na Blue1. V současnosti se flotila společnosti skládá z pěti letadel Boeing 717, které mají být vyřazeny z flotily během letošního roku. V minulosti plánoval SAS nahradit tyto stroje Boeingy 737-600. K tomu však již nedojde.
Irský CityJet byl založen v roce 1992 a o dva roky později otevřel svou první linku z Dublinu na London City Airport, která byla provozována ve spolupráci s britskou společností Virgin Atlantic jako Virgin Cityjet. V roce 1999 společnost zbankrotovala a následně byla převzata Air France. Ty společnost v roce 2013 odprodaly německé investiční společnosti Intro Aviation.