Československé státní aerolinie plánovaly první let na 15. října 1923

15.10.2023 11:35 - Česká republika



V minulém týdnu jsme si připomenuli 100. výročí založení ČSA. 6. října 1923 byl výnosem ministerstva veřejných prací založen státní podnik Československé státní aerolinie. Stalo se tak na základě dřívějšího rozhodnutí československé vlády z poloviny července 1923.

Letadlo Aero A-14 Brandenburg (foto: archiv ČSA)

Podívejme se, co se dělo kolem nových aerolinií o několik dnů později. Určitou představu si lze opět učinit ze zpráv denního tisku. 9. října 1923, tedy pouhé tři dny po založení ČSA přinesl německý psaný ekonomický deník Prager Presse kratičkou zprávu o nové společnosti:


Letecká linka Praha – Bratislava

Praha, 8. října

„Již několik dnů probíhají jednání užší správní rady Čs. státní Aerolinie, která byla v těchto dnech založena. Předmětem těchto jednání jsou různé zásadní otázky související s provozem první československé letecké linky Praha - Bratislava, a to stanovení tarifů, pojištění a řešení sběrných stanic pro zboží a poštovní zásilky. Jednání budou pokračovat dnes a zítra a očekává se, že skončí v polovině týdne.

Pravidelný letecký provoz na uvedeném trase bude zahájen ihned po uzavření těchto jednání.“

(Prager Presse 277, 1923)


Jak bylo zmíněno v článku o založení ČSA, start nové aerolinie značně urychlily přípravné práce a také série zkušebních letů mezi Prahou a Bratislavou, která probíhala na jaře. Díky tomu bylo možné, aby vedení Československé státní aerolinie řešilo pouhé tři dny po založení detaily tarifů pro cestující, zboží a poštu apod. O tom, že vývoj nabral rychlý spád svědčí článek, který přinesly 10. října 1923 opět Prager Presse. Článek informoval, že lety nového dopravce budou zahájeny již 15. října 1923.


Zahájení letecké linky Praha - Bratislava

Pravidelný provoz začne 15. října - Tarify pro cestující a zboží – Doba letu 2 a půl hodiny

„Praha, 10. října. Na včerejším zasedání ředitelství Státní aerolinie byla celkově uzavřena jednání o otevření a provozu letecké linky Praha-Bratislava a byly stanoveny tarify a jízdní řády. První letadlo na první československé letecké lince odletí v pondělí 15. října. Od tohoto dne bude po celou zimu zachováno pravidelné denní spojení.

Jízdné pro osobu z Prahy do Bratislavy bylo stanoveno na 160 korun (rychlík 1. třídy z Prahy do Bratislavy stojí 289 korun, druhá třída 144,80 korun). Státní zaměstnanci platí 100 korun. Sazby letecké pošty byly stanoveny následovně: za dopis normální poštovné plus 30 haléřů, za pohlednici plus 20 haléřů, časopisy plus 10 haléřů. Každý cestující si s sebou může vzít 5 kilogramů zavazadel zdarma. Za každý další kilogram zavazadel nebo zboží musí zaplatit 3 koruny. Pro letectví budou vydány nové příplatkové známky 30, 20 a 10 haléřů. Na ulicích Prahy a Bratislavy budou zřízeny speciální pošty pro leteckou linku.

Letadlo bude odlétat denně ve 12:30 z letiště Kbely a v 11:00 z letiště Vajnory u Bratislavy. Přílet do Bratislavy bude v 15 hodin, do Prahy ve 13:30. Pro usnadnění spojení z Prahy a Bratislavy s letišti budou cestujícím ve výše uvedených městech denně k dispozici osobní vozy. Odjezd vozu z Prahy bude od kanceláře Aerolinie (Národní třída 2n, vedle českého Národního divadla) v 11.45 hodin, z Bratislavy, Hotel Carlton, v 10.00 hodin.“

(Prager Presse, 278, 1923)


O den později přinášejí téměř stejnou informaci Lidové noviny a některé další deníky. Jak je zřejmé z kalendáře ohlášené zahájení prvního letu připadalo na pondělí. Nakonec však k němu nedošlo. Prager Presse následující den informovaly, že otevření linky z Prahy do Bratislavy bylo odloženo:


Otevření letecké linky Praha – Bratislava se opět odkládá. Jak jsme se dozvěděli z letiště Kbely včera odletělo poštovní letadlo do Bratislavy. Pokud bude příznivé počasí, je dnes naplánován odlet druhého poštovního letadla dnes. Otevření letecké linky bylo opět odloženo, ačkoliv bylo naplánováno již na 15.

(Prager Presse, 284, 1923)


Jak článek uvádí odstartovalo z pražského letiště 15. října 1923 pouze letadlo s poštou. Mělo by se jednat o vůbec první let provedený Československými státními aeroliniemi. Poštu z Prahy do Bratislavy přepravil letoun Aero A-14 Brandenburg. Plánovaný v opačném směru, z Bratislavy do Prahy se ten den neuskutečnil. Na zahájení letů s cestujícími na palubě si aerolinie musely ještě několik dnů počkat.

Témata