České dráhy zavedly novou zvýhodněnou jízdenku s názvem: letiště Vídeň/Flughafen Wien
15.06.2022 - Česká republika
Společnost České dráhy (ČD) se rozhodla rozšířit svoji stávající nabídku výhodných železničních jízdenek na letiště v Praze a na letiště v Ostravě též i o letiště Vídeň.
V případě nového produktu ČD, jízdenky "letiště Vídeň/Flughafen Wien", se jedná o zpáteční mezinárodní doklad, který je svou platností limitován na relace Brno - nádraží Flughafen Wien a zpět respektive Břeclav - nádraží Flughafen Wien a zpět. Jízdenku "letiště Vídeň/Flughafen Wien" lze koupit na mezinárodních pokladnách ČD nebo na e-shopu společnosti. Jízdenku lze zakoupit pouze pro jízdu v tomto pořadí a nikoli pro jízdu z Rakouska do ČR a zpět. Přitom pro cestu na letiště musí být použit vlak, který je uvedený na jízdence jako povinný. Pro cestu zpět lze ve zvolený den použít libovolný vlak ČD/ÖBB jedoucí přes Břeclav. Jedinou výjimkou je vlak EuroNight společnosti Rakouské spolkové dráhy (ÖBB). Den cesty zpět však musí být předem zvolen a to nejdříve druhý den po cestě tam a nejpozději třicátý den po cestě na letiště. Jízdenka je vázaná na osobu. Jízdenka počítá na hlavním nádraží ve Vídni s přestupem na spoje ÖBB mířící na letiště.
Za těchto podmínek tak jízdenka pro relaci Brno - Flughafen Wien a zpět začíná na 24 euro (nyní 605 kč), pro relaci Břeclav - Flughafen Wien a zpět na 22 euro (nyní 554 kč). V praxi ovšem v případě rezervace na nejbližší dny jsou častější ceny 731kč (z Brna) a 680kč (z Břeclavi). Nejnižší ceny se nabízí spíše pro cesty rezervované několik týdnů předem, což ovšem pro většinu cestovatelů není problém, neboť si takto kupují i letenky. Navíc na rozdíl od letenek je možné jízdenku na vlak za poplatek 3 euro stornovat do půlnoci před zahájením první cesty.
Railjet společnosti České dráhy s lokomotivou ÖBB na hlavním nádraží v Brně, červenec 2016 (autor: Jan Sapák, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)
Význam nové jízdenky pro cestovatele zásadně stoupne až od zavedení přímého ranního vlaku z Brna (4:22), Břeclavi (4:55) na letiště Vídeň (předpoklad 6:05), který České dráhy podle návrhu jízdního řádu plánují nově zavést od 12. prosince společně se zpátečním nočním vlakem přímo z letiště (předpoklad 23:55) směr Břeclav (01:07) a Brno (01:36).
Nicméně jízdenka Flughafen Wien je zavedená již od 12.6.2022 a odstraňuje tak druhou ze základních překážek proč cestující se dosud jízdám na letiště vlakům spíše vyhýbali. A to příliš vysokou a nesmyslně konstruovanou cenu. Posuďte sami: jízda jedním směrem ve druhé třídě totiž dosud vycházela z Brna na 479 kč v případě závazku použít konkrétní spoj, v případě flexibilní možnosti volby mezi Railjety 605 kč a zcela nesmyslně v případě spoje s přestupem v Břeclavi na zdlouhavé osobní vlaky do Vídně dokonce 1048kč. Nesmyslná cenotvorba je navíc zdůrazněna faktem, že jízdenku na libovolný vlak provozovaný ČD nebo ÖBB lze koupit jak u ČD tak i u ÖBB. U ÖBB však ceny nejsou sladěny s ČD a vychází výrazně dráž - na 24,90 euro v případě vázané jízdenky na konkrétní spoj nebo 35,10 euro jako flexibilní jízdenka.
To vše za situace, když Regiojet nabízí jízdenku na hlavní nádraží ve Vídni od 219 kč a flexibilní jízdenka ÖBB z hlavního nádraží ve Vídni na letiště stojí 4,30 euro. Navíc Regiojet od 16.6. prodlouží dva ze svých čtyř spojů do Vídně až na letiště a u zbývajích dvou se dohodl s ÖBB na přestupech na vídeňském hlavním nádraží na jedné jízdence vydané společností Regiojet. Cena přímého vlaku z Brna na letiště začíná u Regiojetu na 279kč, v případě kombinované jízdenky s přestupem na spoj ÖBB pak na 297 kč. Poznamenejme, že rovněž Regiojet plánuje od 12.prosince jeden přímý ranní spoj z Brna (3:48) přes Břeclav na letiště (předpoklad 5:40) a večerní spoj zpět z letiště (předpoklad 21:20) přes Břeclav do Brna (23:07).
Právě čerstvá dohoda Regiojetu s ÖBB je také zřejmě skutečným důvodem proč společnost České dráhy zavedla speciální jízdenku "letiště Vídeň/Flughafen Wien" poprvé až v tomto týdnu. Je vidět, že teprve nástup konkurence donutil České dráhy zavést pro cestující na letiště Vídeň skutečně cenově smysluplný produkt.
Railjet Českých drah v Rakousku u Guntramsdorfu, červenec 2014 (autor: NÖLB Mh, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)