Čeká Prahu souboj low-cost aerolinií?

15.01.2009 - Česká republika



Wizz Air, největší nízkonákladová společnost v zemích bývalé východní Evropy, včera uspořádala v Praze tiskovou konferenci v souvislosti se svým vstupem na český trh. Výkonný ředitel Wizz Air József Váradi blíže představil společnost a její plány u nás. Wizz Air vytvoří na ruzyňském letišti v pořadí již svou jedenáctou základnu, když zde bude od 27. června bázovat letoun Airbus A320. Podle Váradiho bude základna otevřena o měsíc dříve než bylo původně plánováno. Hlavním důvodem je silný zájem o linky Wizz Air. Otevření základny může být dále uspíšeno, vše závisí na dodávkách nových letounů výrobcem. Wizz Air plánuje v Praze bázovat zbrusu nový letoun Airbus A320.

Jak jsme již informovali o víkendu (více zde), Wizz Air otevře své linky ve dvou fázích. Od 19. února zahájí lety do Londýna/Lutonu (4x týdně), Říma/Fiumicino (4x týdně), Milána/Orio Al Serio (4x týdně) a Bruselu/Charleroi (3x týdně). Oproti sobotním informacím budou další linky otevřeny o měsíc dříve, stejně jako základna. Tedy již 27. června otevře společnost nové linky do Paříže/Beauvais a Eindhovenu, jež budou provozovány třikrát týdně. Od stejného data budou letouny Wizz Air létat z Prahy do Londýna a Milána každý den, na lince do Bruselu bude zvýšena frekvence na čtyři lety týdně.

O Praze uvažoval Wizz Air podle Váradiho již delší dobu, nicméně vše je otázkou priorit. „Jsme si jisti, že teď je ten správný čas, abychom přišli do Prahy,“ uvedl Váradi. Wizz Air má s českým trhem velké plány. S výjimkou Rumunska je Wizz Air na všech trzích, kde působí největším nízkonákladovým dopravcem. Stejnou ambici má i u nás, Váradi oznámil záměr stát se do roku 2010 největším low-costem na ruzyňském letišti. To by znamenalo přepravit ročně z Prahy více než milion cestujících. Podle Váradiho společnost plánuje v brzké době oznámit další novinky ohledně pražské základny. Pro tu v současnosti hledá již první pracovníky, Wizz Air plánuje, že v první fázi by v Praze vytvořil 35 – 40 nových pracovních míst zejména pro palubní personál.

Wizz Air má unifikovanou flotilu dvaceti letadel Airbus A320, které provozuje v konfiguraci 180 míst. Podle Váradiho je A320 velmi efektivní letoun na krátké lety. Velmi vysoké je i denní využití flotily, jež přesahuje 13 hodin. Jak je zřejmé i z oznámených pražských linek, Wizz Air se zaměřuje spíše na sekundární letiště, čímž připomíná strategii Ryanairu. Podle Váradiho má společnost jedny z nejnižších nákladů na sedadlo mezi low-costy v Evropě. Podobně jako u jiných nízkonákladových společností většina zaměstnanců pracuje jako létající personál, na administrativu připadá jen malá část z celkového počtu více než 800 pracovníků. Podle prezentovaných údajů připadá na jednoho zaměstnance 7 500 cestujících za rok. Distribuce letenek je zajištěna prostřednictvím webových stránek společnosti a call centra.

Načasování vstupu na český trh nelze nedat do souvislosti s problémy společnosti SkyEurope Airlines, které leasingová společnost GECAS ve čtvrtek večer vypověděla smlouvu o leasingu šesti letadel B737-800 (více zde). Jak nám potvrdil Jiří Pos z Letiště Praha o linkách z Ruzyně začala společnost Wizz Air s letištěm jednat minulý pátek a během téhož dne byly potřebné záležitosti dojednány. O den později již Wizz Air oznámil nové linky na svých webových stránkách a spustil prodej letenek. „Nejsem přítelem konspirací, ale načasování příchodu Wizz Air do Prahy je zajímavé,“ uvedl generální ředitel SkyEurope Jason Bitter s tím, že se domnívá, že Wizz Air vycítil příležitost a nepočítal, že společnost komplikovanou situaci zvládne. Každopádně Letišti Praha se podařilo získat v rekordním čase nového dopravce, navíc v době, kdy se zpomalující ekonomika odráží i v letecké dopravě a linky se spíš ruší než závadí.

SkyEurope Airlines dnes uspořádaly rovněž tiskovou konferenci, na níž Jason Bitter seznámil novináře s aktuální situací poté, co aerolinie musela leasingové společnosti GECAS vrátit šest letadel. Cílem bylo ubezpečit veřejnost po negativních zprávách z konce minulého týdne, že SkyEurope jsou stále tady a pokračují v provozu všech linek podle letového řádu. Je potřeba objektivně uznat, že SkyEurope zvládly zapeklitou situaci velmi dobře. Jak uvedl Jason Bitter leasingová společnost GECAS oznámila SkyEurope ukončení smlouvy s hodinovým předstihem ve čtvrtek ve 21:53. Během noci informovala aerolinie dodavatele a spolupracující firmy. SkyEurope se podařilo již v pátek zajistit formou wet-leasingu náhradní kapacitu, takže na linkách společnosti se objevil Boeing 757 Air Slovakia či MD-82 Dubrovnik Airline. Podle Bittera jsou tyto pronájmy i s posádkami finančně výhodnější než dřívější leasing od GECAS. ACMI pronájem je samozřejmě řešení kratkodobé, SkyEurope nyní hledají letadla, která by si společnost pronajala na běžný finanční leasing. V tomto směru panuje na trhu velmi výhodná situace a společnost má řadu nabídek od leteckých a leasingových společností. Ceny za pronájem jsou nyní velmi příznivé, podle Bittera je možné si pronájmout B737NG za cenu o 25 procent nižší oproti původní smlouvě, přičemž ceny u starších B737-300 jsou až o 75 procent nižší.

Během pátku a soboty došlo k několika zpožděním z provozních důvodů a některé linky ze dvou základen byly spojeny v jednu. Podle Bittera jsou nyní zpoždění způsobena již jen špatným počasím a spojování linek společnost dále provádět nebude. Podle všeho se negativní zprávy o potížích SkyEurope příliš neodrazily na vývoji rezervací. Uplynulá sobota byla údajně z hlediska prodejů letenek nejlepší sobotou od června 2008 a jednou z nejlepších v historii společnosti. Další pozitivní zprávou je informace, že britský zpracovatel plateb přes kreditní karty E-Clear začal postupně uvolňovat zadržované prostředky. Jak upřesnil Jason Bitter zadržováno bylo více než 14 mil. eur a nyní finance postupně přicházejí na účty společnosti.

SkyEurope Airlines plánují pro tento rok další růst. Ve flotile společnosti se mají objevit tři nové letouny B737NG z dřívější objednávky u Boeingu. Podle Bittera se nyní řeší financování těchto strojů. Prioritou společnosti je i nadále být na všech svých základnách největším nízkonákladovým dopravcem. Vzhledem k plánům Wizz Air v Praze bude jiště zajímavé sledovat, jak se situace dále bude vyvíjet. Obě společnosti si budou již brzy přímo konkurovat na některých linkách, například na spojích do Londýna či Milána. Při vzájemném porovnání obou společností lze najít řadu odlišností v koncepci produktu, takže vedle tvrdého souboje je představitelná i koexistence obou dopravců v Praze. Přesto jedničkou mezi low-costy na Ruzyni může být jen jedna aerolinie.

Témata