Cateringový závod LSG Sky Chefs Czechia u Boru je v likvidaci
24.04.2021 - Evropa
V souvislosti s převzetím cateringové firmy Lufthansa LSG Sky Chefs do rukou švýcarské Gategroup v prosinci roku 2019 padlo nyní rozhodnutí zavřít výrobní závod firmy v České republice v CTP parku u dálničního sjezdu na Bor u Nové Hospody na Tachovsku.
Jako důvod uzavření závodu uvedla společnost slabou poptávku po občerstvení na palubě během pandemie a dostatečné kapacity v německých pobočkách firmy ve Frankfurtu a Mnichově, které uspokojí poptávku v příštích letech. Navíc tento krok umožní zabránit propouštění v německých závodech společnosti.
Ruční dekorování dezertů zaměstnanci LSG (zdroj: LSG Sky Chefs, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)
Švýcarský majitel se sídlem v Curychu má tak opačnou strategii než prosazoval původní vlastník - letecká společnost Lufthansa. Ta chtěla ještě v květnu 2019 v rámci projektu s pracovním názvem "Optimus" v Boru soustředit veškerou výrobu jídel do letadel a jídla odtud rozvážet na letiště po celé střední Evropě. Plánovala zde zaměstnat až tisíc zaměstnanců. Měla však problémy sehnat zaměstnance, marně sháněla lidi do výroby i přes místní úřad práce. Její inzeráty na úřadu práce nabízely pro nekvalifikované přípraváře jídel mzdy 20-22 tisíc korun hrubého. Větší odměnu nabízely inzeráty hledající vedoucí jednotlivých směn. Aby společnost sehnala za tyto peníze dostatek zaměstnanců, plánovala dokonce v květnu 2019 na Tachovsko dovážet i zaměstnance z ciziny. V jednu dobu se hovořilo i o tom, že by až dvě pětiny zaměstnanců závodu mohli tvořit imigranti z Filipín.
Celý projekt Lufthansy "Optimus", který posvětil sám Carsten Spohr, vzbudil mnoho rozporuplných reakcí, a to nejen v Německu, ale i v České republice. Proto se zdá být dnešní rozhodnutí minimálně z hlediska ekologie správné. Samozřejmě propouštění zaměstnanci u Boru to mohou vidět jinak, ale podle názoru mnoha lidí to v tomto případě Lufthansa s honbou za úsporami a globalizací opravdu přehnala a zrovna u jídla nezaregistrovala společenský trend návratu zpět k lokálním potravinám. Dnešní rozhodnutí by zřejmě uvítali i cestující Lufthansy, pokud by měli úplné informace o tom, kde se jejich palubní občerstvení vyrábělo. Zejména pokud by měli informaci, že před podáním v letadle občerstvení muselo urazit několik set kilometrů dlouhou cestu po dálnici a navíc bylo připraveno lidmi, kteří museli do České republiky přicestovat za prací z důvodu nízkých mezd přes půl zeměkoule. A to vše jen proto, aby náklady na občerstvení byly ve výsledku jen o trochu levnější než kdyby bylo vyrobeno čerstvé přímo v místě u nakládky do letadel.