Leasingové společnosti stahují pronajatá letadla dopravcům z Ukrajiny
14.02.2022 - Evropa
Letecké společnosti z Ukrajiny jako Ukraine International, SkyUp nebo Bees Airline mají problém. Pronajatá letadla, která provozují, odmítají od dnešního dne pojišťovny jejich majitelům - leasingovým firmám - v ukrajinském vzdušném prostoru nadále pojistit a krýt případné škody při poškození nebo zničení letadla.
Za touto zprávou je třeba hledat informace o možném ruském útoku na Ukrajinu, které zveřejnilo koncem minulého týdne ministerstvo zahraničí USA. Zřejmě s cílem předejít nahrané provokaci, která by mohla případný útok na Ukrajinu v očích ruské veřejnosti ospravedlnit. Podle těchto zdrojů je ruská invaze nebo jiná vojenská akce proti ukrajinskému území pravděpodobná tento týden. USA a jejich spojenci, včetně České republiky, začali s omezováním svých diplomatických misí na ukrajinském území, zejména s návratem rodinných příslušníků diplomatů. Důrazně nedoporučují svým občanům cesty na Ukrajinu a do Běloruska, kromě zcela urgentních důvodů. Tato napjatá situace se ještě vyostřila, když KLM zrušila o víkendu své pravidelné lety do Kyjeva.
Ukraine International Airlines tak dnes musely podle pokynů pronajímatelů přeletět s pěti letadly do španělského Castellonu a dvě poslat na údržbu do Bělehradu. Jedná se o Boeingy 737-800 s registrací UR-PSP, UR-PSZ, UR-PSO, UR-PSX, UR-PSQ, UR-PSM a UR-PSY.
Trasa letu jednoho z Boeingů 737-800 Ukraine International do španělského Castellonu, jak jej zaznamenal server Flightradar24 (zdroj: Flightradar24)
Letecká společnost Bees Airline potvrdila, že také její letoun UR-UBB musel opustit zemi podle pokynů pronajímatele. Bylo jednáno též o dalších třech letadlech, která však prozatím mohou v Ukrajině zůstat. Jejich pronajímatelé akceptovali záruku, kterou jim dala ukrajinská vláda.
Společnost SkyUp Airlines, která byla o víkendu prvním dopravcem, který musel jednat s pronajímatelem, hlásí, že se jí nakonec podařilo přimět všechny pronajímatele, aby přijali vládní záruky a letadla mohl dopravce dál pro lety nad Ukrajinou používat. Dopravce však musel v sobotu během jednání s pronajímatelem s jedním letadlem divertovat na letu PQ905 z portugalského Funchalu na Madeiře místo na Ukrajinu do moldavského Kišiněva. Poté však pronajímatel přijal záruky ukrajinské vlády.
Další ukrajinské společnosti - například Azur Air Ukrajine a Windrose Airlines zatím s ukrajinským ministerstvem dopravy o zárukách nejednaly. Ne všichni pronajímatelé však uznávají záruky, které jim dodatečně nyní nabízí ukrajinská vláda, aby udržela běžný civilní letecký provoz ve svém vzdušném prostoru. Ta na garance vyčlenila přes půl miliardy eur. Stále více pronajímatelů se o svá letadla a jejich osud v ukrajinském vzdušném prostoru více zajímá. Nezbývá jen doufat, že k té nejhorší možné variantě avizované zpravodajci USA - k vojenskému střetu mezi Ruskem a Ukrajinou s velkými lidskými a materiálními ztrátami - nakonec nedojde.
Socha Igora Sikorského před mezinárodním letištěm Kyjev-Žuljany, srpen 2019 (foto: Igor Palamarchuk, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0 )