Brno bude od června dotovat přímé vlaky na letiště ve Vídni dopravce Gepard Express

29.03.2023 - Česká republika



Radní města Brna dnes rozhodli, že od 10. června přestanou dotovat jeden pár přímého vlaku dopravce Regiojet z Brna na letiště Vídeň a zpět. Regiojet aktuálně jezdí s dotací ve formě veřejné služby od prosincové změny jízdních řádů v pilotním režimu do 10. června 2023. Aktuálně má odjezdy denně z Brna ve 3:48 s příjezdem na letiště v 6:00. Nazpět odjíždí večerní spoj v 21:15 s příjezdem do Brna ve 23:07. Kromě tohoto spoje nabízí ještě denně další dva páry přímých vlaků na letiště ve Vídni provozované na komerční riziko s koncovou stanicí Praha hlavní nádraží. Další dva komerční spoje Regiojetu z Prahy přes Brno a Vídeň s cílovou stanicí Budapešť mají ve Vídni zajištěný přestup na Railjety ÖBB.

Nově však radní města Brna rozhodli, že začnou od června dotovat ranní a večerní přímé vlaky dopravce Gepard Express. Ten prozatím provozuje z Brna na letiště ve Vídni přímé minibusové linky a zaznamenává zejména u minibusů s nočním odjezdem ve 2:20 stabilně velký zájem cestujících. A to takový, že jich dopravce vypravuje hned několik najednou nebo rovnou posílá běžný autobus. Podle informací, zveřejněných dnes na serveru zdopravy.cz má nový vlak společnosti Gepard Express odjíždět z Brna právě v tuto nejvíce poptávanou dobu a to ve 2:15 ráno s plánovaným příjezdem na letiště ve 3:50. To cestovatelům umožní v Brně nejen pohodlně přestoupit z nočního rozjezdu MHD, ale také i stihnout ve Vídni první ranní odlety, které začínají kolem 6 hodiny ráno a na které zejména nízkonákladoví dopravci lákají velmi příznivými cenami letenek. Ovšem pro Gepard Express bude ranní vlak znamenat velký skok v nabízené kapacitě. Na místě je otázka, zda by danou poptávku po spojení na letiště v tuto dobu nedokázal lépe pokrýt jeden až dva autobusy. Je otázkou, zda se dopravci podaří přilákat do vlaku dostatečný počet cestujících, aby nebyl vlakový spoj i přes dotaci města Brna prodělečný.

Nazpět z letiště má odjíždět vlak Gepard Expressu z letiště ve 23:10 s příjezdem do Brna v 0:45 ráno. Tento vlak zase umožní návštěvu kulturní akce ve Vídni a poté pohodlný návrat s návazností na rozjezd MHD v Brně. Za zmínku stojí, že Gepard Express plánuje vlakový spoj na letiště oproti Regiojetu o 35 minut kratší, což bylo podle informací z brněnské redakce Deníku, který cituje radního Petra Kratochvíla, kromě vhodnějších časů také jedním z rozhodujících faktorů o změně příjemce dotace. Gepard Express totiž chce výrazně rychlejší cestovní doby dosáhnout pomocí jiné trasy vlaku ve Vídni. Zřejmě bude místo hlavního nádraží ve Vídni zastavovat jen na severovýchodě Vídně, a to na nádraží ve Stadlau. Odtud vede pro návštěvníky rakouské metropole do centra města přímá linka metra U2.

Zda Regiojet svůj stávající ranní a večerní vlakový spoj zachová i po 10.červnu a zda jej bude provozovat výhradně na vlastní komerční riziko zatím ještě není jasné. Jeho využití však podle dostupných informací z rezervačního systému o množství volných míst zřejmě není nijak závratně vysoké. Svoji roli může hrát jak nemožnost přestupu na první odlety z Vídně, tak i velmi špatně zvolené odjezdy a příjezdy do Brna, které absolutně nenavazují na brněnské rozjezdy MHD od hlavního nádraží. Brněnské MHD se totiž sjíždí ze všech koutů Brna tak, aby po celou noc bylo možno před hlavním nádražím vždy v celou hodinu přestoupit na návazný noční bus. Avšak Regiojet vyráží z Brna 12 minut před rozjezdem a přijíždí zpět večer 7 minut po něm. Přesně naopak než by cestující potřebovali. Proto se jeví nahrazení ranního vlaku RegioJetu přímým autobusem téže společnosti a úprava jeho jízdního řádu nezaujatému pozorovateli jako nejpravděpodobnější reakce tohoto dopravce na nejnovější rozhodnutí brněnských radních.

prezentační jízda přímého vlaku z Brna na letiště ve Vídni, 22.2.2022 (autor: Jindřich Vohnout, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata