Britský tisk spekuluje o možném převzetí zkrachovalé Flybe
05.02.2023 - Evropa
Podle britského deníku The Telegraph jednají s insolvenčními správci společnosti Flybe dva vážní zájemci o převzetí dopravce, který se podruhé během tří let ocitl v platební neschopnosti. Podle interních zdrojů deníku jde o Lufthansu a Air France - KLM. Informace z deníku The Telegraph o víkendu citují i další světové agentury.
Potenciální kupce láká podle Telegraphu především to nejcenější aktivum co po Flybe zbylo - 7 párů slotů na letišti Heathrow a pět párů na amsterdamském letišti Schiphol. Se sloty na kapacitně omezených letištích lze obchodovat a bývají lukrativním obchodem. Dosavadní rekord co se týče ceny za jeden slot drží transakce z roku 2016, kdy Oman Air za jeden pár slotů na letišti Heathrow zaplatil 75 miliónů dolarů.
Jenže společnost Flybe drží takzvané "remedy slots", které takto prodávat nelze. Tyto sloty byly společnosti Flybe přiděleny regulátorem hospodářské soutěže poté, co v roce 2012 společnost British Airways pohltila leteckou společnost British Midland International (BMI). Dceřiná společnost BMI Regional tehdy předmětem transakce nebyla a fungovala jako nezávislá letecká společnost až do svého bankrotu v únoru 2019. Ale zpět do roku 2012. Tehdy jako protiváhu ve snaze předejít monopolizaci dopravy z Heathrow souhlasil antimonopolní úřad s převzetím British Midland International (BMI) pouze s podmínkou, že část slotů na Heathrow získá konkurence British Airways. Společnost Flybe tak v roce 2012 velmi jednoduše přišla k velmi ceněným slotům na Heathrow. Ovšem pokud by se nenašel kupec zbankrotované Flybe, zřejmě by tyto sloty propadly a byly by vráceny do centrálního fondu, který spravuje koordinátor letišť.
Cíl najít nového vlastníka Flybe je také přáním nejen věřitelů společnosti, ale i Britského úřadu pro civilní letectví a leasingové společnosti Nordic Aviation Capital, která flotilu 8 letadel typu DHC Dash 8 Q400 se 78 sedačkami společnosti Flybe pronajala.
Problémy se sloty na Heathrow aktuálně hrozí například společnosti ITA Airways. Ta si od společnosti Etihad dosud pronajímala šest párů slotů na Heathrow, poté co je Etihad získal od Alitalie jako náhradu za nesplácenou půjčku. Nyní však podle zdrojů The Telegraph pronajal Etihad tři z těchto párů slotů společnosti British Airways, dva páry společnosti American Airlines a jeden pár společnosti JetBlue. ITA tak sloty do budoucna na Hethrow nemá, avšak lety na Heathrow aktuálně stále nabízí ve svém rezervačním systému.
Proto by řešením této situace bylo, kdyby majetkovou podstatu po Flybe získala Lufthansa. Ta aktuálně exkluzivně jedná s italskou vládou o detailech vstupu do dopravce ITA Airways. Jenže kvůli slotům v Amsterdamu není sama, kdo v současné době okolo zbylého majetku po Flybe a kolem správce konkurzní podstaty se zájmem krouží. Podle britských zdrojů je tím druhým zájemcem Air France - KLM. Jenže jak Air France - KLM, tak i Lufthansa se k této záležitosti odmítli oficiálně vyjádřit. Proto výše uvedené úvahy lze nutno chápat pouze jako zajímavé spekulace britských novinářů.
DHC Dash 8 Q400 společnosti Flybe, únor 2019 (autor: Markus Eigenheer, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)