Boeing údajně zamlčel problémy 737 MAX před certifikací, FAA žádá vysvětlení
21.10.2019 - USA & Kanada
Americký letecký úřad FAA v pátek obvinil Boeing z toho, že zadržel důležité dokumenty pro vyšetřování nehod letadel Boeing 737 Max. Výrobce letadel pravděpodobně věděl před schválením typu o problémech se softwarem pro řízení letu MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Z obvinění FAA vyplývá, že v roce 2016 se v interní komunikaci zmiňovali o problémech s MCAS zaměstnanci firmy. Šéfpilot Boeingu Mark Forkner si po testech na simulátoru stažoval na zásadní disfunkci stabilizačního systému MCAS.
Boeing 737 MAX (foto: Oleg V. Belyakov/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)
Mezitím deník New York Times citoval onu výbušnou konverzaci. Forkner kolegovi napsal, že nevědomky lhal regulačním orgánům. Jeho kolega navrhoval změny v pilotní příručce. Část komunikace, jež byla zveřejněná v New York Times:
Mark Forkner 6:50 PM: Oh shocker alerT! MCAS is now active down to M .2 It’s running rampant in the sim on me at least that’s what Vince thinks is happening
Gustavsson, Patrik H 6:51 PM: Oh great, that means we have to update the speed trim descritption in vol 2
Mark Forkner 6:51 PM: so I basically lied to the regulators (unknowingly)
Gustavsson, Patrik H 6:51 PM: it wasnt a lie, no one told us that was the case
Mark Forkner 6:51 PM: I’m levelling off at like 4000 ft, 230 knots and the plane is trimming itself like craxy I’m like, WHAT?
Gustavsson, Patrik H 6:52 PM: that’s what i saw on sim one, but on approach I think thats wrong
Mark Forkner 6:52 PM: granted, I suck at flying, but even this was egregious
Gustavsson, Patrik H 6:52 PM: No, i think we need aero to confirm what its supposed to be doing
Přepis celé konverzace na New York Times zde.
Podle New York Times dostal před touto konverzací šéfpilot od FAA zelenou k tomu, aby systém MCAS nebyl zmíněn v provozní příručce Boeingu 737 MAX. Regulátor totiž předpokládal, že systém hraje jen malou roli při ovládání stroje a nevěděl, jak velký dopad systém ve skutečnosti má. To bylo předmětem kritiky nedávno zveřejněné zprávy odborné komise FAA.
Obsah zveřejněné komunikace označil šéf FAA Steve Dickson v dopise firmě Boeing za "znepokojující" a zároveň požádal šéfa Boeingu Dennise Muilenburga o okamžitou odpověď.
Mluvčí výrobce oznámil, že příslušné dokumenty byly v pátek vyšetřovatelům zaslány. Mluvčí Boeingu uvedl, že firma spolupracuje při všech vyšetřováních a řídí se pokyny FAA a dalších úřadů tak, aby bylo co nejdříve možné zrušit celosvětový zákaz komerčních letů typu 737 MAX.
Odstavené letouny 737 MAX na továrním letišti Boeingu (foto: SounderBruce/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)
Pro Boeing jsou nová obvinění FAA velmi citlivá. Firma čelí totiž soudním žalobám kvůli nehodám typu a rovněž musí řešit odškodnění leteckých společností, které letadlo zakoupily, ale nemohou jej nyní komerčně využívat. Pokud se ukáže, že k certifikaci stroje došlo na základě zmanipulovaných nebo nesprávných údajů, může se toto mít pro Boeing mít vážné důsledky. Na poslední vývoj kolem 737 MAX reagovala i burza, akcie Boeingu spadly v pátek na newyorské burze o 6,79 % na 344 dolarů za kus.