Boeing se rozhodl kanibalizovat již vyrobená, ale dosud nedodaná letadla 737 MAX

21.08.2022 - USA & Kanada



Také výrobci dopravních letadel Airbus a Boeing pociťují v posledních měsících velké problémy s dodavatelskými řetězci, zejména co se týká těch nejdůležitějších částí letadel - motorů.

Výrobce motorů CFM zápasí s nedostatkem přesných odlitků a zkušené pracovní síly. V důsledku toho je v prodlení s dodávkami motorů, a to přes to, že za prvních šest měsíců jich dodal již 465. CFM International je francouzsko-americký joint venture, v němž 50% vlastní výrobce leteckých motorů Safran Aircraft Engines a druhou polovinu GE Aviation. V roce 2020 měla CFM na trhu s leteckými motory největší tržní podíl, více než konkurent Pratt & Whitney. Motory LEAP vyráběné společností CFM se totiž v minulých letech oproti motoru PW1100G vyráběného konkurentem Pratt & Whitney osvědčily jako spolehlivější. Obsahují například části, které jsou vytištěny na 3D tiskárnách. Například palivové trysky. Ty jsou o 25 % lehčí než u předchozích modelů a pětkrát odolnější než díly vyráběné konvenčním způsobem. Společnost CMF vyrábí motory LEAP ve třech modelových řadách. LEAP-1A pro Airbus a letadla rodiny A320neo, LEAP-1B pro Boeing 737 MAX a LEAP-1C pro čínský COMAC C919. S tím jak Boeing zvyšuje výrobu letadel 737 MAX na 31 kusů měsíčně v červenci a s plánem Boeingu vrátit se na úroveň výroby letadel 737 MAX před pandemií, tj. 52 letadel měsíčně, ovšem CFM nedokáže aktuálně držet krok. A to přes to, že CFM s navýšením dodávek počítala. Dlouhodobý plán CFM počítá s výrobou a dodávkou 2000 motorů LEAP v roce 2023.

motor LEAP výrobce CFM (zdroj: CFMaeroengines.com)

Aktuálně však dodávky těchto motorů jsou nedostatečné a Boeingu hrozí díky tomu omezení výroby letadel. Chybějící motory vedou společnost Boeing k netradičnímu kroku. Rozhodla se odmontovat motory CFM LEAP-1B z uskladněných letadel MAX. Odmontované motory pak použije pro nové letouny MAX, které sjíždějí z výrobní linky v Rentonu ve státě Washington v USA. Společnost Boeing již vyrobila přibližně 30 sad protizávaží, které umístí na své již vyrobené letouny MAX po demontáži motorů. Bez protizávaží namísto motorů by se již vyrobená letadla totiž mohla poškodit.

Na první pohled se jedná o nesmyslný krok. Jenže při bližším pohledu tomu tak úplně není.

Uzemnění letounů MAX v roce 2019 totiž vedlo k situaci, kdy Boeing pokračoval v jejich výrobě na sklad, zatímco pracoval na úpravách typu a čekal na jeho opětovnou recertifikaci. Stovky letounů MAX tak nebyly dodány zákazníkům. Ačkoli výrobce po recertifikaci letadel Boeing 737 MAX obnovil jejich dodávky zákazníkům, má stále značné zásoby již dříve vyrobených letadel. Celkem má letecký výrobce v současné době uskladněno 290 letounů Boeing 737 MAX, z nichž přibližně polovina je určena pro čínské zákazníky. Za jejich neodebráním stojí nepřímo čínská nulová strategie nemoci Covid-19. Přestože Úřad pro civilní letectví Číny (CAAC) v prosinci minulého roku letadlům Boeing 737 MAX opětovně povolil létat, před obnovením komerčních letů je třeba stávající letadla již dodaná čínským leteckým společnostem upravit a zajistit přeškolení pilotů. Pro něj ovšem dosud nebyl v Číně důvod, neboť kvůli strategii nulové tolerance koronaviru jsou lety do Číny ze zahraničí prakticky na nule. Čínské letecké společnosti dosud zvládaly uspokojit svoji jedinou vnitrostátní poptávku jinými typy letadel. A tak dodávky nových letadel typu na který je potřeba dodatečné zaškolení pilotů dosud nebylo na pořadu dne.

Přestože China Southern Airlines a Air China v létě již provedly první zkušební lety s upravenými letadly 737 MAX, vedení společnosti Boeing neočekává, že by Čína do konce roku změnila svoji strategii vůči nemoci Covid-19 a čínské letecké společnosti by všechny najednou chtěly do konce roku převzít všechna pro ně již vyrobená letadla Boeing 737 MAX. Navíc svoji roli u prodlení dodávek nových letadel do Číny může hrát i napjatá vojensko-politická situace kvůli Tchaj-wanu.

Přemalovat a přestavět již hotová letadla podle požadavků zákazníků, kteří aktuálně čekají na dodávku nového letadla by bylo zřejmě pro Boeing méně výhodné, a tak bylo rozhodnuto o demontáži motorů. Proto se zdá být na pozadí těchto informací rozhodnutí Boeingu neomezovat výrobu a stáhnout chybějící motory z již vyrobených letadel jako logický krok.

Kromě motorů se chystá Boeing využít již hotových, avšak dosud stále nedodaných letadel jako zásobu dalších aktuálně kriticky chybějících dílů. Například jako rychlého zdroje chybějících sedaček.


Boeing 737 MAX 9 na Air Show v Paříži, červen 2017 (autor: Clemens Vasters, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Témata