Boeing oznámil za první čtvrtletí ztrátu 1,2 miliardy dolarů
28.04.2022 - USA & Kanada
Vyšší ztrátu než očekávali makléři na Wall Street oznámil včera americký výrobce letadel, společnost Boeing. Za první čtvrtletí tohoto roku zaznamenal Boeing příjmy ve výši necelých 14 miliard dolarů, o 8% méně než za srovnatelné období loňského roku. Společnost vykázala ztrátu 1,242 miliardy dolarů. Přepočteno na akcii, činí ztráta 2,06 dolarů. Akcie společnosti se po oznámení výsledků poměrně citelně propadly - o více než 10%. Aktuálně se obchodují na úrovních kolem 155 dolarů za akcii.
Středeční čtvrtletní zpráva akcionářům společnosti Boeing totiž přinesla zklamání hned na několika frontách zároveň. Akcionáře zklamal zejména negativní vývoj a prohloubení ztráty. Pro porovnání - za první čtvrtletí loňského roku, kdy bylo hospodaření mnoha firem postiženo pandemií, vykázal Boeing ztrátu "jen" 561 miliónu dolarů.
Boeing 787 Dreamliner na letišti v Moskvě, srpen 2010 (Autor: aeroprints.com, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)
Při bližším pohledu na výsledky divize dopravních letadel zjistíme, že Boeing dodal za letošní první čtvrteltí 95 celkem letadel - o 23% více než za stejné období loňského roku. Přitom příjmy za prodeje letadel dopravní divizi stagnovaly, respektive klesly o 3% na 4,1 miliardy dolarů. Ztráta dopravní divize je srovnatelná jako za stejné období loni - pohybuje se okolo 850 miliónů dolarů. Důvodem je nyní zejména rozběh výroby modelů na krátké a střední tratě 737 Max-8 a 737 Max-9 za současného stále trvajícího zastavení dodávek dálkového letadla 787 Dreamliner. Problémy s nedostatečnou kontrolou kvality výroby letadel 787, které vedly ke stále trvajícímu přerušení jejich dodávek, přispěly ke ztrátě za první čtvrtletí částkou ve výši 312 miliónu dolarů. Boeing počítá kvůli problémům s Dreamlinery s celkovým nečekaným nákladem ve výši 2 miliard dolarů. Společnost navíc opět posunula očekávanou první dodávku nové verze svého dálkového dopravního letounu 777X nejméně o rok - až do roku 2025. Tento posun způsobí náklady ve výši 1,5 miliardy dolarů. Za tímto zpožděním je nutno hledat fakt, že se Boeing přizpůsobuje novým certifikačním standardům, které se zpřísnily v reakci na problémy s kvalitou vyrobených Dreamlinerů a předchozí tragické události letadla 737 Max. A právě na certifikaci modelu 737 Max-10 plánuje Boeing zaměřit své kapacity, neboť tento model se jeví managementu společnosti z hlediska budoucí ziskovosti divize dopravních letadel jako nejnadějnější.
výroba druhého letadla typu Boeing 787-10 Dreamliner, únor 2017 (autor: Edward Russel, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)
Zato výsledky divize obrany, vesmíru a bezpečnosti se propadly ze zisku 405 miliónů dolarů v prvním čtvrteltí loňského roku do ztráty 930 miliónů dolarů za letošní první tři letošní měsíce. To je způsobeno do značné míry také proto, že se v meziročním srovnání propadly příjmy této divize o 24% na 5,5 miliardy dolarů. Navíc se objevily nečekané náklady u programu VC-25B - celkem 660 miliónů dolarů. VC-25B není nic jiného než vojenská verze letadla Boeing 747. Typ VC-25B provozovaný vojenským letectvem Spojených států amerických a s volacím znakem Air Force One, je oním pověstným letadlem, které přepravuje prezidenty Spojených států. Také program cvičného letadla T-7A Red Hawk zaznamenal neočekávané náklady ve výši 367 milionů dolarů způsobené především problémy s dodavateli. Vojenská divize dodala za první čtvrtletí roku 2022 celkově 41 letadel.
letadla Boeing-Saab T-7A Red Hawk, dříve označovaná jako Boeing T-X, říjen 2018 (autor: Secretary of the Air Force Public Affairs, Wikimedia Commons)
Zato výsledky divize globálních služeb akcionáře potěšily. Příjmy se meziročně zvýšily o 15% na 4,3 miliardy dolarů, provozní zisk dokonce o 43% na 632 miliónů dolarů. Divize těžila především díky vysoké poptávce po konverzích dopravních letadel 767 na nákladní verzi, získala též zakázku na digitální řešení pro úsporu paliva Etihad Airways a od amerického letectva získala zakázku na horizontální stabilizátory pro letouny KC-135.
Z dlouhodobého pohledu zůstává výhled společnosti Boeing optimistický. Společnost eviduje nevyřízené objednávky za 371 miliard dolarů. Z toho divize dopravních letadel má nevyřízené objednávky za 291 miliard dolarů na více než 4200 letadel.
čtrnáct letadel Boeing KC-135 Stratotanker na letišti v Kansasu při cvičení "Elephant walk", březen 2016 (autor: U.S. Air Force photos/Airman 1st Class Christopher Thornbury , Wikimedia Commons)