Boeing dodal ANA první Boeing 787
26.09.2011 - Nová letadla
Japonské aerolinie ANA - All Nippon Airways dnes slavnostně převzaly první Boeing 787 Dreamliner. Stalo se tak po více než tříletém zpoždění oproti původním plánům. "Boeing 787 Dreamliner je největší inovací v komerčním letectví od Boeingu 707," uvedl během slavnostního ceremoniálu Jim McNerney, prezident a CEO Boeing Co. "Dreamliner nám umožní nabídnout cestujícím bezkonkurenční úroveň služeb a komfortu, letoun hraje klíčovou roli v plánech ANA na mezinárodní expanzi," poznamenal Shinichiro Ito, prezident ANA.
V letošním roce převezme ANA další tři Dreamlinery, v příštím roce pak dalších osm letounů. Celkem ANA v roce 2004 objednaly 55 letadel a na dalších 50 kusů uzavřely opci. Celková hodnota kontraktu dosahla podle ceníku výrobce hodnoty 11 miliard dolarů. Dodávka objednaných letadel bude probíhat průběžně do roku 2017, kdy ANA očekávají poslední letoun.
Předáním letounu se uzavírá anabáze nesčetných odkladů a zpoždění, které pošramotily pověst Boeingu, což několik zákazníků vedlo ke stornování objednávek na 787. Přes všechny problémy je nový letoun významným mezníkem. Při výrobě Boeingu 787 se výrazně uplatnily moderní konstrukční materiály z uhlíkových vláken. Díky tomu je letoun lehčí, což se příznivě odráží ve spotřebě, která je až o 20 procent nižší v porovnání se současnými typy. Přiznivé provozní parametry umožňují i vysoký dolet letounu, který činí až 15 700 km. Řadu novinek zaznamenají i cestující. Letoun má inovovanou kabinu, vzduch na palubě bude uměle zvlhčován. Okénka jsou v porovnání se současnými typy letadel zhruba o 30 procent větší a opatřeny elektronicky ovládanými stínítky proti slunečním paprskům.
První Boeing 787 společnosti ANA se vydá zítra brzy ráno z továrního letiště Paine Fields na transpacifický let do Japonska. Na palubě budou zástupci aerolinie, obchodních partnerů a novináři. ANA plánuje online přenášet přilet letounu na tokijské letiště Haneda. První Boeing 787 je v uspořádání pro 264 cestujících, 12 sedadel je v business třídě, zbylých 252 míst v ekonomické třídě.
ANA plánuje letoun představit 26. října na zvláštním charterovém letu z Tokia-Narita do Hongkongu s návratem zpět následující den. V listopadu by se měl letoun objevit na vnitrostátních linkách z Tokia do Okajamy a Hirošimy. Od prosince bude Boeing 787 létat na pravidelné lince z Tokia-Narita do Pekingu a od ledna příštího roku společnost plánuje nasazení letounu na první dálkovou linku z Tokia do Frankfurtu.