Boeing 777 společnosti Air India na letu do USA musel nouzově přistát v Rusku
07.06.2023 04:00 - Asie & Austrálie
Letadlo společnosti Air India letící z Dillí do San Franciska bylo nuceno přistát v úterý na letišti na ruském Dálném východě na letiště v Magadanu poté, co se u něj objevil technický problém s jedním z motorů. Diverting širokotrupého letadla Boeing 777-237LR s registrací VT-ALH tak přichází uprostřed debaty o využívání ruského vzdušného prostoru. V USA se vede aktuálně diskuse o nebezpečí, které hrozí americkým občanům v případě nuceného přistání na ruském letišti.
trasa včerejšího letu AI173 z Dillí do San Franciska (zdroj: flightradar24.com)
Společnost Air India uvedla, že 216 cestujícím a 16 členům posádky bylo na noc ubytováno v místních hotelech. Podle svědectví na sociálních sítích se mezi cestujícími nachází také relativně hodně občanů USA, kteří jsou kvůli nevyzpytatelnosti ruských úřadů logicky z celé situace hodně nervózní.
"V současné době otázku pobytu a ubytování cestujících řeší pohraniční, celní a regionální orgány," uvedla podle agentury Reuters ruská Rosaviatska již dříve během úterka. V průběhu středy by pro ně Air India měla vyslat náhradní letadlo, které je dopraví do původního cíle jejich cesty. Ruský letecký úřad uvedl, že prověřuje technický stav letadla po přistání na letišti v Magadanu u Ochotského moře a že dal povolení k přistání náhradního letu. Náhradní letadlo pro uvízlé cestující a posádku již přistálo po 9,5 hodinách letu z Bombaje do Magadanu. Na jeho palubě se nacházeli i servisní technici společnosti Air India, kteří se pokusí letadlo na místě opravit nebo alespoň identifikovat jaké součásti jsou pro opravu motoru případně jiných částí nutné.
Podle informací serveru Flightradar24.com, bylo letadlo s registrací VT-ALF (taktéž Boeing 777-237 LR) ve středu kolem 17:30 středoevropského času již v ruském vzdušném prostoru, poblíž Krasnojarsku. Přistálo v Magadanu v brzkých čtvrtečních ranních hodinách místního času. Podle nejnovějšího čtvrtečního tweetu společnosti Air India pak náhradní letadlo se všemi cestujícími odletělo z Magadanu ve čtvrtek 8.června v 10:27 místního času a jako let s číslem AI173D má dorazit do San Franciska ve 20:23 místního času.
letiště v Magadanu, červenec 2014 (autor: Sergin V.A., Wikimedia Commons, CC-zero)
Nouzové přistání v Rusku ale stále vyvolává otázky, jak rychle bude možné opravit drahé letadlo s porouchaným motorem výrobce General Electric s ceníkovou cenou letadla okolo 200 miliónů dolarů. Neboť na vývoz leteckého zboží do Ruska uvalily USA a EU sankce.
Podobný případ se stal v 14.prosince 2018 společnosti Norwegian, kdy její Boeing 737 musel také po problémech s motorem General Electric nouzově přistát v Iránu. Společnost General Electric a Norwegian pak byli nuceni čekat několik týdnů na vývozní licenci potřebných náhradních dílů. Podobné problémy tak může indická společnost očekávat i v tomto případě. Je to dań za výrazné zkracování trasy letu přes ruský vzdušný prostor. Letecké společnosti ze zemí, které podobně jako Indie na rozdíl od USA nebo zemí EU na Rusko kvůli válce na Ukrajině neuvalily žádné sankce, tak mohou ruský vzdušný prostor i nadále využívat, což jim přináší oproti leteckým společnostem ze západních zemí významnou konkurenční výhodu. V podobné kauze se americkým úřadům zřejmě podařilo přimět čínské letecké společnosti, aby se na letech do a z USA začaly vyhýbat z důvodu srovnatelných konkurenčních podmínek ruskému vzdušnému prostoru.
Boeing 777-237LR s registrací VT-ALH, který včera uvízl v Rusku, červen 2010 (autor: Pedro Aragão, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)