Bloomberg varuje investory před možnými krachy leteckých společností v Evropě
07.09.2022 - Evropa
Podle agentury Bloomberg jsou vyhlídky menších leteckých společností ve střední a východní Evropě před nadcházející zimou mimořádně nepříznivé. Je možné, že řada z nich nepřežije. Na jejich místo si brousí zuby velcí nízkonákladoví dravci jako je Ryanair, easyJet nebo Wizz Air. Ti tak místo expanze a hledání nových trhů v zásadě jen čekají kdo zkolabuje jako další, aby si jeho díl trhu mezi sebe pohodlně rozdělili.
Včerejší problémy společnosti Blue Air tak mají být jen začátkem velkých problémů dopravců v regionu. Dnešní vývoj analytikům dává za pravdu. Ryanair nabídl cestujícím s koupenou letenkou společnosti Blue Air cestu za záchranný tarif ve výši 49,99 euro. Wizz Air učinil stejnou nabídku a dokonce přispěchal s plánem jak zaplnit mezeru po Blue Air - přidá 5 letadel na základnu v Bukurešti. Wizz Air bude mít v Bukurešti bázováno v zimě již 17 letadel. Wizz Air také posílí své kapacity na letištích v Bacau, Jasy, Kluži nebo Sibiu. Celkově tak posílí nabídku na rumunském trhu o 2,6 miliónu sedaček.
Podobně jako současné problémy Blue Airu, které mohou vést k jeho zániku, se během slabšího zimního období ocitne podle zmiňovaných expertů ve finanční tísni hned několik východoevropských dopravců. Je otázkou kolik z nich nadcházející turbulentní zimu nepřežije. Koktejl hospodářských rizik je letos před tradičně nejslabším ztrátovým obdobím roku až příliš "výživný": pádivá inflace, riziko návratu pandemie a možných omezení v cestování, nemožnost létat na bývalé tradiční trhy na Ukrajině, v Rusku a v Bělorusku, zdražující letecká paliva a energie obecně. Tím i zdražující potraviny, chudnoucí obyvatelstvo, hrozící silná hospodářská recese, stále nefunkční dodavatelsko-odběratelské řetězce, riziko stávek zaměstnanců v leteckém průmyslu, zvyšující se cena půjčených peněz, sílící dolar vůči evropským měnám, válka na Ukrajině, nejnovější napětí i mezi Tureckem a Řeckem... Tolik rizik zaráz tu opravdu dlouho nebylo...
Ze zimního spánku se tak na jaře 2023 řada leteckých společností střední a východní Evropy již neprobudí. Bloomberg konkrétně jmenuje jako nejvíce ohrožené dopravce ze zemí jako je Kypr a Albánie, jakož i letecké společnosti se sídlem v Bělorusku, Bulharsku, České republice, Gruzii, Moldavsku a Rumunsku. Tito dopravci se totiž podle expertů nemohou u chudších východoevropských vlád spolehnout na podobnou pohodlnou státní pomoc jakou obdrželi během pandemie jejich západoevropští konkurenti, včetně třech největších evropských leteckých koncernů: AirFrance-KLM, IAG a Lufthansa.
A proto experti očekávají, že letošní zima proces koncentrace leteckého trhu v Evropě, zvláště ve východní části, velmi urychlí. Například nyní na trhu v USA dominuje pět největších amerických dopravců. Ti nabízí přes 80% nabízených tamních sedačkových kapacit.
Airbus A319 kyperské Tus Airways, obrázek byl vybrán k článku ilustrativně, neboť Bloomberg na prvním místě varuje před možným krachem blíže neurčené kyperské společnosti, červenec 2021 (autor: ronen fefer, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)