Berlín by mohl být spojen s novým letištěm magnetickou rychlodráhou
20.06.2020 - Evropa
Berlínská organizace křesťansko-demokratické strany CDU představila tento týden novu dopravní koncepci pro německé hlavní město. Ta předpokládá rozšiřování veřejné dopravy, cyklostezek a rušení parkovacích míst. Součástí koncepce je i trasa rychlodráhy s vlaky na magnetickém polštáři, která by spojila centrum Berlína s novým berlínským letištěm. Zde je potřeba připomenout, že železniční spojení s novým letištěm již existuje v současnosti, a to prostřednictvím linky S-Bahnu.
Souprava Transport System Bögl na vizualizaci firmy (foto: Max Bögl Group)
Podle CDU bude navrhovaný systém od německého výrobce. Zveřejněné podrobnosti odpovídají specifikacím Transport System Bögl (TSB) německé firmy Max Bögl Group. Jedná se o železniční systém s využitím magnetické levitace na krátké vzdálenosti, typicky pro příměstskou dopravu.
Podle specifikací firmy se jedná automatizované soupravy bez strojvedoucího jezdící maximální rychlostí 150 km/hod. Jedna sekce vozu má mít kapacitu 127 osob.
CDU ve svém plánu uvedla, že koncept vysuté železniční trasy s vlaky na magnetickém polštáři je výrazně levnější než výstavba metra. Jeden kilometru trasy tohoto rychlovlaku by měl stát zhruba 30 milionů eur, zatímco jeden kilometr metra stojí až 200 milionů eur. Strana rovněž deklarovala svou snahu o to, aby Berlín byl průkopníkem moderní městské mobility.
Čelní pohled na vůz TSB (foto: Max Bögl Group)
Německo je známé vývojem systému vlaků na magnetickém polštáři Transrapid od konce 60. let 20. století. Původně se uvažovalo o využití této technologie na vybraných trasách mezi německými městy, například mezi Berlínem a Hamburkem, později se začalo plánovat spojení letiště v Mnichově se středem města. V roce 2008 byl však projekt zastaven a tak jedinou komerční realizací Transrapid je 30 kilometrů dlouhá trasa v Šanghaji, na které vlak dosáhl v roce 2003 rekordní rychlosti 501 kilometrů za hodinu.
Zajímavostí je, že Berlín v minulosti měl 1,6 kilometrů dlouhou magnetickou dráhu v západní části města označovanou jako M-Bahn. Po dlouhém vývoji byl v roce 1989 zahájen provoz s cestujícími. Jednalo se tehdy o první komerčně provozovanou magnetickou osobní dráhu na světě.
Testovací dráha systému TSB v Segenthalu (foto: R. Mederer/Max Bögl Group)