BAA hrozí nucený odprodej některých letišť

23.04.2008 - Evropa



Britská společnost British Airport Authority, která spravuje sedm britských letišť včetně tří hlavních vzdušných přístavů v Londýně, by mohla v budoucnu čelit nucenému prodeji některých ze svých letišť. Ke kritice jejího monopolu v oblasti jihovýchodní Anglie a severního Skotska se nyní přidala i britská komise na ochranu hospodářské soutěže tzv. Competition Commission. Ta včera vydala své prozatímní stanovisko k problému značné monopolizace kapacity letišť v citlivých částech Velké Británie, které jsou z ekonomického hlediska velmi důležité.

Komise je znepokojena především situací kolem letišť v Edinburghu a Glasgow, u kterých je přesvědčena, že by spolu mnohem více soupeřily o zákazníky, pokud by je obě nevlastnila BAA. Stejný problém komise vidí také v oblasti Londýna, kde BAA vlastní letiště Heathrow, Gatwick a Stansted. Komise ve své zprávě kritizuje současný velmi vážný nedostatek kapacit letišť v této oblasti a v další fázi svého zkoumání se hodlá zaměřit na zjištění, do jaké míry je tento stav zapříčiněn společným vlastníkem tedy opět společností British Airport Authority.

Competition Commission přičítá vinu za současnou situaci v jihovýchodní Anglii také vládní strategii rozvoje tamních letišť a legislativnímu rámci, který reguluje tuto oblast. I pokud by bylo eliminováno společné vlastnictví tří zmíněných londýnských letišť, došlo by podle názoru komise pouze k malému nárůstu konkurence, neboť všechna tato letiště čelí faktorům, které omezují jejich kapacitní rozvoj a nejsou v moci jejich vlastníka.

I přesto komise BAA vytkla, jakým způsobem londýnská letiště řídí. Problém vidí především v tom, že společnost není ochotna přizpůsobovat své projekty na jednotlivých letištích požadavkům aerolinií, potažmo cestujících. Podle komise se BAA v minulosti dokázala soustředit pouze na jeden významný projekt jako byla například výstavba terminálu 5 na letišti Heathrow. Rozvoj ostaních letišť byl kvůli tomu pak na čas utlumen. Chaos při samotném otevření tohoto terminálu byl navíc posléze ostudou především pro British Airways ale i pro samotné BAA.

Závěry komise, které jsou uvedeny v obsáhlé zprávě, nejsou definitivní ale prozatímní. Všechny zainteresované strany mohou do 30. května podávat své připomínky a podávat důkazy podporující jejich názor. Po tomto datu se rozběhne druhé kolo analýzy dané situace, které by mělo v srpnu přinést nejenom konečné rozhodnutí, ale i možný příkaz k nápravě situace. Pokud Competition Commission dospěje k závěru, že BAA vlastnictvím sedmi důležitých letišť narušuje jejich vzájemnou konkurenci, může nařídit odprodej jednoho nebo i více letišť.

Témata