BAA a aerolinie se přou o výši letištních poplatků
15.10.2007 - Evropa
Spor o výši letištních poplatků mezi provozovatelem třech hlavních londýnských letišť British Airport Authority a aeroliniemi o výši letištních poplatků ani zdaleka nekončí. Společnosti s rozsáhlým provozem na letištích Heathrow a Gatwick si stěžují na neustále zvyšování těchto poplatků i přes velké nedostatky v servisu, který jim BAA poskytuje. Tyto nedostatky spočívají například v dlouhých frontách u bezpečnostních kontrol, které zapříčinily mnoho zpožděných letů.
Spor se znovu dostal na přetřes poté, co britská komise zabývající se konkurencí Competition Commision zveřejnila svou pravidelnou zprávu zabývající se londýnskými letišti. V této zprávě komise tvrdě kritizovala poskytovanou úroveň služeb, ale i přesto doporučila růst cen poplatků pro příštích pět let. V případě letiště Heathrow by se mělo jednat o nárůst ve výši inflace plus 7,5 procenta. V případě druhého největšího letiště Gatwick doporučila komise mírný reálný pokles (inflace minus 0,5 procenta). Zpráva komise byla předána britskému úřadu pro civilní letectví, který stanovuje závaznou výši poplatků, které si bude moci BAA na těchto letištích v příštím roce účtovat.
CAA se sama přiklání k postupnému růstu cen, i když ne k tak výraznému jako Competition Commision. Jako důvod CAA udává rozsáhlé investiční projekty, které hodlá BAA na těchto letištích realizovat. Úhel pohledu aerolinií je pochopitelně úplně opačný. Ty požadují, aby BAA nejdříve zajistila kvalitní služby jim a jejich cestujícím, a až poté bylo případně přikročeno k úpravě výše poplatků. EasyJet nazval ve své tiskové zprávě současnou situaci jako „odměnu za selhání.“ Prezident společnosti bmi Tim Bye dokonce varoval, že schválení navrženého růstu poplatků by mohlo mít značně negativní dopady na domácí linky provozované touto společností z letiště Heathrow.
Competition Commision navíc odděleně zkoumá možnost nuceného omezení monopolního postavení BAA v oblasti Londýna. Po tomto rozdělení volá začná část veřejnosti a dokonce i aerolinie. Těm se nelíbí nejenom servis, který BAA poskytuje, ale mnohdy se staví i proti samotným plánům, které tento provozovatel se svými letišti má. Nízkonákladové aerolinie označily plánovaný projekt rozšíření letiště Stansted za megalomanský a příliš drahý. Ryanair dokonce neváhal reagovat na zvyšující se poplatky omezením provozu.