Austrian rozšíří AIRail i do Innsbrucku
03.09.2024 10:35 - Evropa
V tiskovém prohlášení letecké společnosti Austrian Airlines z minulého týdne bylo zveřejněno, že spolupráce s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB), bude od prosincové změny jízdních řádů rozšířena i na Innsbruck. V prosinci navíc oslaví program AIRail deset let existence.
„Jsme rádi, že můžeme od 15. prosince opět rozšířit zavedenou a oblíbenou službu 'AIRail' a dále tak zintenzivnit naše partnerství s ÖBB v oblasti multimodální dopravy. Činíme tak další důležitý krok k co nejlepšímu spojení spolkových zemí s vídeňským dopravním uzlem. Služba 'AIRail' je pro naše cestující ze spolkových zemí již mnoho let oblíbenou možností, jak se pohodlně dopravit vlakem na vídeňské letiště a poté odletět s Austrian Airlines do požadovaných destinací,“ zdůrazňuje Michael Trestl, provozní ředitel Austrian Airlines.
Spolupráce AIRail mezi Austrianem a ÖBB začala v prosinci 2014, kdy byla již v provozu nová železniční spojka mezi vídeňským hlavním nádražím a vídeňským letištěm. Ta umožnila zavést přímé vlaky kategorie RailJet v půlhodinovém taktu až na letiště a zahájit tak spolupráci AIRail. Nejprve na trase z Lince (LZS) na vídeňské letiště, kde cestujícím Austrian garantuje přestup na návazný let. Railjety ÖBB tuto vzdálenost urazí za hodinu a čtyřicet minut.
Postupem let byla síť AIRail rozšířena v roce 2017 i na Salzburk (ZSB) a v roce 2020 i do Štýrského Hradce (Graz). S loňskou prosincovou změnou byly ovšem Railjety ÖBB prodlouženy z vídeňského letiště i do Innsbrucku a to přes den dokonce i v hodinovém taktu. Celkem jezdí mezi letištěm ve Vídni a Innsbruckem třináct přímých párů vlaků denně. Jízda ovšem trvá necelých pět hodin. Cestou do Innsbrucku kromě hlavního nádraží ve Vídni a Vídni-Meidlingu spoje zastavují též v Sankt Pöltenu, Linci, Salzburku, Kufsteinu a Wörglu.
Austrian však i přes tuto nabídku AIRail plánuje létat mezi Innsbruckem a Vídní i nadále 3x denně. Doba letu je plánována na 50 minut, oproti nejrychlejším Railjetům stále o necelé čtyři hodiny méně, což zřejmě využití služby AIRail na této relaci bude značně znevýhodňovat.
hlavní nádraží v Innsbrucku, březen 2007 (autor: Siegele Roland, Wikimedia Commons, CC-BY-3.0-AT)
Logičtější by se tak jevilo zavedení služby AIRail mezi bližšími většími sídly v okolních státech, jako je Bratislava (475 tisíc obyvatel), Brno (400 tisíc obyvatel), Győr (130 tisíc obyvatel), případně i vzdálenější Budapešť (1.671 tisíc obyvatel), Praha (1.385 tisíc obyvatel) či Krakov (804 tisíc obyvatel). Jenže větším problémem v zavedení podobných AIRail spojení je pro Austrian zřejmě zejména spolupráce s jiným dopravcem než s ÖBB, jiný národní systém napájení železničního vedení a koneckonců směrem na Slovensko i Maďarsko stále chybějící železniční spojka "Flughafenspange" mezi letištěm ve Vídni a Bruck an der Leitha, která by vedení podobných přímých vlaků vůbec umožnila. Její výstavbu loni v dubnu ÖBB předběžně odhadovala na roky 2027 až 2031.