Austrian přestavuje zpět pro dopravu cestujících své Boeingy 777
24.06.2021 - Evropa
Na počátku pandemie v úvodu roku 2020 odstranila letecká společnost Austrian Airlines sedačky u dvou ze šesti letadel typu Boeing 777-200ER. Konkrétně u letadel OE-LPA a OE-LPC. Vznikl tím dodatečný prostor pro objemné, avšak zároveň lehké zboží, například jako jsou ochranné zdravotnické pomůcky, které byly na začátku pandemie v roce 2020 v Evropě nedostatkovým zbožím. Odstraněním sedaček se tak v letadlech zvýšil objem pro náklad ze 160 krychlových metrů na 220. Šef Lufthansa Group Carsten Spohr označil takto upravená letadla jako "preighter" - zkomoleninu slov passenger + freighter. Respektive v originále zněl v němčině výraz "prachter" jako personen + frachter.
Boeing 777-200ER registrace OE-LPA na letišti v New Yorku, červen 2009 (autor: Eric Salard, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)
S tím jak aerolinie v březnu 2020 uzemňovaly dopravní letadla a s tím jak ze dne na den stoupla poptávka po dovozu ochranných pomůcek z Asie, rostla cena za přepravu nákladu. Běžné dopravní letadlo na své pravidelné lince pro cestující totiž běžně zvládne přepravit i menší množství nákladu. A tyto kapacity najednou chyběly. Zejména na dálkových letech z Číny. Přeprava nákladu během pandemie byla jediným segmentem trhu, na kterém letecké společnosti dosahovaly zisku. Proto se nápad s odstraněním sedaček Austrianu vyplatil - v průběhu posledních necelých 15 měsíců dovezly letadla na rotacích z Šanghaje a Nanjingu do Evropy 4500 tun nákladu čítajících 200 miliónů roušek a masek, 15 miliónů párů rukavic a 30 miliónů antigenních testovacích sad. Kromě Rakouska stroje létaly s nákladem i do Německa a Itálie. Tento letecký most byl také jedním z argumentů, aby Rakousko finančně Austrianu během pandemie pomohlo, poněvadž se ukázalo, že v době krize může být existence národní aerolinie strategicky důležitá.
Odstranění a zpětná instalace sedaček není žádná drobná úprava. Celkem tyto obě operace vyžadují 1000 hodin servisní práce. Přesto se zdá, že se Austrianu tento krok vyplatil. Poslední z obou letadel, OE-LPA, tak bude nyní opět vybavena 38 sedačkami v business class, 24 sedačkami v premium economy a 244 sedačkami v ekonomické třídě. 1. července čeká letadlo opět let s cestujícími na palubě, a to na pravidelné lince z Vídně do Chicaga.