Austrian Airlines směřují k dohodě a k přežití krize

25.05.2020 - Evropa



Do společnosti Austrian Airlines se postupně vrací optimismus, že aerolinie současnou krizi zvládne. Dokonce je aktuální výhled managementu, že k přežití bude nutné menší externí financování než dosud odhadovaných 767 miliónů eur.

Odstavené letouny Austrian Airlines kvůli pandemii covid-19 (foto: Austrian Airlines)

Podle deníku Kurier informoval finanční ředitel společnosti Wolfgang Jani, že podle posledních propočtů a také díky dřívějšímu plánu na obnovení provozu nyní odhaduje, že Austrian bude potřebovat 650 miliónů eur. Zhruba 300 miliónů eur by podle dohody měla poskytnout ve formě půjčky splatné do roku 2026 státní agentura COFAG. O zajištění zbylé částky 350 miliónů by se měl podělit rakouský stát a mateřská Lufthansa, která je ovšem sama v podobné situaci a jedná s německým státem o výši a formě vládní pomoci.

Při jednání se spolkovou vládou musela nedávno Lufthansa dokonce předložit podrobné hospodářské výsledky o svých dceřiných firmách založených v daňových rájích, jejichž eliminace je jednou podmínek pomoci spolkové vlády. Podle deníku Handelsblatt rovněž tlačí Německo na Lufthansu, aby se zavázala nezrušit objednávky na dodávku nových strojů u evropského výrobce letadel Airbus a aby vyřadila z flotily starší, méně ekologická letadla.

(foto: Austrian Airlines)

Ale zpět do Rakouska a k Austrianu, podle vyjádření rakouského premiéra Sebastiana Kurze plánuje Rakousko od 15. června otevřít hranice do Německa v takovém režimu, aby cestujícím odpadla nutnost karantény či předložení negativního výsledku testu na Covid-19. K tomuto datu by Rakušané také rádi otevřeli hranice v podobném režimu rovněž i do řady dalších zemí s nimiž nyní vedou intenzivní jednání (včetně Česka a Slovenska). To by mělo pomoci nastartovat Austrianu opět poptávku po letech z vídeňského hubu, kde si společnost dosud držela 50% tržní podíl. Optimismu Austrianu dodává též nabídka palubního personálu, kteří jsou v zájmu přežití firmy připraveni v následujících letech obětovat až 43 procent svého platu a do roku 2023 tak Austrianu pomoci ušetřit až 200 miliónů eur mzdových nákladů.

Další jednání o státní pomoci v Rakousku probíhala o víkendu. Podle deníku Der Standard bude na stole rovněž návrh svázání rakouské státní pomoci Austrianu s existencí feedovacích linek Lufthansa Group mezi jejími hlavními huby a rakouskými regionálními letišti. Existence těchto linek má podle vlád rakouských spolkových zemí zásadní vliv na ekonomický rozvoj těchto regionů.

(foto: Austrian Airlines)

Státní pomoc Austrianu by tak nebyla soustředěna jen na Vídeň. Linky Lufthansa Group totiž létaly před pandemií do následujících regionálních rakouských měst: Graz (linky do Frankfurtu a Mnichova), Innsbruck (lety do Frankfurtu a Vídně), Klagenfurt (lety do Vídně), Linec (do Düsseldorfu a Frankfurtu) a Salzburku (do Frankfurtu). Poznamenejme, že díky spolupráci ÖBB a Austrianu bylo nedávno do řady z těchto měst mnoho krátkých leteckých spojů nahrazeno vlaky s garancí přestupu na letišti ve Vídni.

Témata