Austrian a OEBB rozšíří od prosince nabídku produktu AIRail

02.10.2023 12:00 - Evropa



Letecká společnost Austrian Airlines a Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) dále rozšíří od prosince nabídku produktu "AIRail", který spojuje na jedné letence možnost jízdy vlakem z regionálních rakouských měst na nádraží pod letištěm Vídeň a garantovaný přestup na spoj Austrianu. Píše o tom páteční článek na serveru aviation.direct.

Od změny železničního jízdního řádu dne 10.prosince 2023 tak budou Railjety ÖBB jezdit mezi letištěm, Lincem a Salzburkem již ve 30 minutovém taktu. Aktuálně pozorují obě společnosti vzrůstající zájem o tuto kombinaci jízdy na letiště a letu se společností Austrian. Ten již v minulosti právě z důvodu zlepšujícího se železničního spojení upustil od svých vnitrostátních leteckých spojů do těchto rakouských měst. Později byla tato nabídka rozšířena i do města Graz (Štýrský Hradec), kde ovšem nabídku feedovacích letů Austrianu pouze doplňuje. I na příští rok se ovšem počítá též s deseti přímými vlaky mezi Grazem a vídeňským letištěm.

Railjet ÖBB ve směru na Graz, březen 2023 (autor: NÖLB Mh, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Logické by bylo, pokud by dlouhodobě Austrian usiloval o rozšíření nabídky taktu a kombinace vlaku a letadla též i zbývajícím východním a severním směrem. Nejlogičtější by bylo takové spojení do blízké a relativně velké Bratislavy (475 tisíc obyvatel). Také přesměrování stávajících Railjetů ÖBB na Győr (132 tisíc obyvatel) a do Budapešti (1,7 milionu obyvatel) přes vídeňské letiště by mohlo být pro Austrian a ÖBB zajímavé. Jenže k realizaci Airailu směrem na východ na Slovensko a do Maďarska je kromě dohody s národními železničními dopravci obou zemí též nutné zbudovat relativně krátkou železniční propojku, která směrem od letiště před Fischamendem odbočí z trasy stávající linky S7 na město Bruck an der Leitha. Na plánu její trasy bylo dosaženo kompromisu před dvěma roky. Tento propoj má tedy ÖBB výhledově již v plánu a připravenou ve formě studie. Současný odhad doby její výstavby je mezi roky 2026 a 2032.

Zato v případě blízkých měst v České republice jako je Brno (396 tisíc obyvatel), Olomouc (101 tisíc obyvatel), Zlín (74 tisíc obyvatel) či železniční uzel Břeclav (25 tisíc obyvatel) je solidní železniční infrastruktura směrem na vídeňské letiště již k dispozici, takže případné budoucí rozšíření programu Airail severním směrem vázne na chybějící dohodě mezi železničním dopravcem v ČR a Austrianem. Ovšem hlavním důvodem neexistence podobného spojení je zřejmě poměr náročnosti takové dohody versus odhadované malé množství proudu cestujících z České republiky, kteří by produkt Airail pro sebe vyhodnotili jako zajímavý. Výsledky nedávných a aktuálních pokusů dopravců Regiojet a Gepard Express spojit zejména Brno a Břeclav přímým vlakem s vídeňským letištěm tak zřejmě Austrianu hodně napoví, zda je možné v příštích letech očekávat rozšíření produktu Airail i směrem do České republiky či nikoli. Je však nejspíš možné, že o podobném produktu bude možné uvažovat paradoxně až po realizaci spojky mezi Fischamendem a městem Bruck a.d. Leitha, což by umožnilo železničním dopravcům vést železniční spoje Praha-Brno-Břeclav respektive Krakov-Katovice-Ostrava-Olomouc-Břeclav přes Vídeň a letiště na jedné straně s pokračováním do Bratislavy a Žiliny respektive Győru a Budapešti na druhé straně. Důvodem by bylo zaplnění vlaků cestujícími nejen na letiště, ale zejména cestujícími mezi jednotlivými městy těchto hypotetických budoucích spojů.

Témata